Hutan: Tidak cadang beri pampasan kepada negeri

Dato' Wira Dr. Ku Abd Rahman Ku Ismail
- Advertisement -

KUALA LUMPUR: Kerajaan pada masa ini tidak mempunyai hasrat untuk menyediakan pampasan kepada kerajaan-kerajaan negeri yang melindungi kawasan hutan dan tanah sawah.

- Advertisement -

Demikian jawapan Kementerian Sumber Asli, Alam Sekitar dan Perubahan Iklim kepaada soalan Dato’ Wira Dr. Ku Abd Rahman Ku Ismail [PN-Kubang Pasu] di Dewan Rakyat, hari ini.

Walau bagaimanapun, kata kementerian itu kerajaan telah menyediakan insentif kepada kerajaan-kerajaan negeri bagi melaksanakan projek berkaitan perlindungan dan pemuliharaan biodiversiti dan hutan.

Menurutnya, insentif Konservasi Biodiversiti dan Hutan (Ecological Fiscal Transfer for Biodiversity Conservation – EFT) telah diperkenalkan pada tahun 2019 dan disalurkan kepada kerajaan-kerajaan negeri bagi melindungi kawasan-kawasan daratan (terrestrial), air daratan, pesisir pantai dan marin yang diwartakan dan diuruskan bagi tujuan konservasi seperti kawasan Hutan Simpanan Kekal (HSK), Kawasan Perlindungan, Rizab Hidupan Liar (RHL), kawasan perlindungan marin (marine protected area), Kawasan Sensitif Alam Sekitar (KSAS), kawasan berkepentingan antarabangsa dan ekosistem yang mudah terjejas (vulnerable).

Katanya, sejumlah RM60 juta telah diperuntukan bagi tujuan EFT pada tahun 2019 dan RM70 juta pada tahun 2021 dan 2022 yang telah disalurkan kepada semua negeri dengan Kerajaan Negeri Kedah menerima sebanyak RM5.83 juta pada tahun 2019 dan RM4.4089 juta pada tahun 2021 dan 2022.

“Di bawah Kementerian Pertanian dan Keterjaminan Makanan (MAFS) juga tiada sebarang bentuk imbuhan atau pampasan disediakan kepada negeri-negeri yang terlibat dalam mengekalkan kawasan bagi pengeluaran padi dan beras negara,” ujarnya.

Menurut kementerian itu lagi, memandangkan isu keterjaminan makanan merupakan kepentingan bersama, kerjasama dan penglibatan kerajaan negeri yang terlibat amatlah dialu-alukan dalam membantu kerajaan dalam mengekalkan kawasan tanaman padi bagi meningkatkan hasil pengeluaran padi seterusnya memastikan keterjaminan makanan.

Dr. Ku Abd Rahman dalam soalannya meminta Menteri Sumber Asli, Alam Sekitar dan Perubahan Iklim menyatakan sama ada Kerajaan berhasrat untuk membayar pampasan kepada Kerajaan Negeri Kedah berdasarkan kepada pengorbanannya dalam simpanan tanah hutan seluas 107,495 hektar sebagai tadahan air bagi memenuhi keperluan bekalan air kepada negeri-negeri Kedah, Pulau Pinang dan Perlis; dan tanah sawah padi seluas 107,472 hektar demi untuk jaminan bekalan beras negara. – HARAKAHDAILY 14/3/2023

- Advertisement -