Saran bina litar permotoran di Pulau Pinang

- Advertisement -

KUALA LUMPUR: Kementerian Belia dan Sukan diharap membina sebuah litar permotoran di Pulau Pinang berikutan Kerajaan Persekutuan merancang menaiktaraf Stadium Batu Kawan menjadi lokasi penting penganjuran acara tahunan Petronas Cub Prix.

Ustaz Muhammad Fawwaz Mohamad Jan (PN-Permatang Pauh) berkata, kerajaan negeri sebelum ini pernah merancang untuk menyediakan kemudahan tersebut di perkarangan Stadium Batu Kawan, namun hasrat tersebut gagal dilaksanakan.

- Advertisement -

“Minta Menteri Beliau dan Sukan menyatakan apakah kementerian tidak berhasrat untuk membina litar permotoran di Pulau Pinang,” katanya pada sesi Pertanyaan-pertanyaan Bagi Jawapan Lisan di Dewan Rakyat, di sini hari ini.

Timbalan Menteri Belia dan Sukan, Adam Adli Abdul Halim berkata, kerajaan persekutuan pada masa ini tidak mempunyai perancangan untuk membina sebuah litar di Pulau Pinang.

Sebaliknya tumpuannya pada ketika ini untuk menaiktaraf kemudahan sukan sedia ada di bawah kementerian, bahkan sebarang permohonan tersebut perlu tertakluk perbelanjaan kerajaan 2024.

“Sekarang ini sudah ada dua litar, Litar Motocross Padang Ibu Bukit Mertajam dan Litar Cross Kampung Ekor Kucing Kepala Batas, kedua-duanya bukan milik KBS, sebaliknya milik persendirian.

“Pada masa ini, kita tidak ada perancangan untuk bina litar permotoran di Pulau Pinang memandangkan kos pembinaan dan penyelenggaran litar permotoran adalah tinggi,” katanya. – HARAKAHDAILY 25/3/2024

- Advertisement -