Sasar RM3 juta tambah bangunan tiga tingkat

Barisan pelajar MATIQ bersama-sama mudir dan dua orang kakitangan.
- Advertisement -

ARAU: Yayasan Pendidikan Islam Ibnu Aqil di bawah naungan Musryidul Am PAS, Tuan Guru Dato’ Ustaz Hashim Jasin, kini memasuki fasa pembinaan untuk pembelajaran peringkat rendah.

Pengerusinya, Russele Eizan berkata, hasrat untuk menubuhkan Sekolah Rendah Integrasi Teras Islam Ibnu Aqil (SRITI Ibnu Aqil) merupakan sebahagian daripada pelan pembinaan kompleks pendidikan tersebut.

- Advertisement -
Russele Eizan

“Idea penubuhan ini diilhamkan oleh tuan guru sendiri, dengan sebahagian tanah seluas tiga ekar  diwakafkan oleh beliau dan menjadikan keseluruhannya sebanyak lima relung,” katanya.

Beliau berkata, pihaknya menyasar kutipan sebanyak RM 3 juta bagi membina sebuah bangunan tiga tingkat merangkumi bilik darjah, bilik guru, perpustakaan, makmal sains, dan kemudahan lain.

Tambah Russele, Maahad Tahfiz Al-Quran Ibnu Aqil (MATIQ) sebelum ini telah memulakan operasi dengan 20 pelajar pada peringkat permulaan.

“Insya-Allah, tahun depan kami akan buka kemasukan baru seramai 50 orang. Walaupun baru beroperasi selama dua tahun, ada pelajar sudah mampu menghafaz 17 juzuk,” jelas beliau.

Dalam pada itu katanya, sebanyak 20 buah pondok warga emas juga telah siap pembinaan dan akan didiami menjelang Ramadan nanti.  HARAKAHDAILY  5/2/2024

Sebanyak 20 unit pondok khusus untuk warga emas tersedia untuk dihuni.
- Advertisement -