Kandang lembu atau melihat guna mata lembu?

Isu Terminal Bas Sementara Kota Bharu, Lembah Sireh

MAAF sebut, sebagai anak Kelate kita rasa terhina juga dengan perlecehan politik yang dimainkan terhadap pembangunan Negeri Kelantan. 

Advertisement

Terbaru, digambarkan betapa mundurnya Kelantan dengan Terminal Bas Sementara Kota Bharu. Malah disamakan dengan kandang lembu. 

Seolah-olah kita yang duk naik bas di terminal tersebut seperti lembu? Sehina itukah rakyat Kelantan di mata musuh politiknya?

Menjadikan Terminal Bas Lembah Sireh sebagai senjata untuk mengatakan Kelantan mundur adalah tindakan memakan diri. 

Tak nafi, nampak bijak kerana mereka suluh pada terminal bas itu semata-mata. Namun, orang Kelantan tidak mudah termakan dengan permainan politik murah itu. 

Jangan mainkan politik pembangunan di Kelantan. Selama 30 tahun teknik ini tidak berkesan, apatah lagi kini dengan maklumat hujung jari.

Jika itu ‘kandang lembu’ seperti kamu ejek, sepatutnya bila keluar dari situ, musuh politik Kelantan kena berjalan tanpa tunduk kepala, mereka akan dapat lihat tersergam besar gedung AEON Mall. 

Betul-betul berhadapan dengan Terminal Bas Lembah Sireh. Jika toleh pula ke sebelah Utara, tersergam pula Wholesale Platinum Mall, jika diselak di belakang Platinum Mall itu akan terlihat Pasaraya Besar TESCO. (Rujuk gambar)

Ini baru mall yang berada di sekeliling terminal bas tersebut. Apakah mereka tak nampak atau berjalan sambil tengok ke tanah seperti lembu meragut rumput?

Sekecil terminal bas engkau boleh suluh, takkan sebesar tiga pasaraya dan mall di Lembah Sireh kau terbuta mata? Adillah dalam penilaian. 

Jika pasaraya dan mall boleh dibangunkan, takkanlah terminal bas tidak boleh dibina? Kita yakin jika tiada masalah pasti sudah terdiri terminal bas yang baharu sebagaimana tertegaknya mall-mall di Kelantan. 

Dengan ‘track record‘ integriti kepimpinan PAS di Kelantan, kita percaya terminal bas ini akan tetap dibina juga. Namun pasti ada sebab ianya tergendala seketika. 

Insya-Allah, kita cuba ulas dalam penulisan lain nanti. Hari ini, kita nak betulkan cara pandangan dan propaganda musuh-musuh politik Kelantan. Orang Kelate reti bena dah cara politik gini. 

AHMAD FAHMI MOKHTAR
Darulnaim Research Centre – HARAKAHDAILY 21/5/2022