Ceroboh Masjidil Aqsa: Israel biadab hina Islam, Ramadan

- Advertisement -

KUALA LUMPUR: Lajnah Hal Ehwal Antarabangsa dan Hubungan Luar PAS Pusat mengutuk sekeras-kerasnya tindakan biadab tentera rejim zionis Israel menceroboh Masjidil Aqsa dan menyerang penduduk Palestin yang berada di dalamnya.

Pengerusinya, Ustaz Muhammad Khalil Abdul Hadi berkata, tidak hanya dengan menceroboh Masjidil Aqsa, tentera rejim Israel juga turut melemparkan bom asap, menyerang dan menembak para jemaah di dalamnya dengan peluru getah di kala para jemaah sedang menunaikan ibadah mahupun berlindung akibat pencerobohan mahupun serangan Israel.

- Advertisement -
khalil

Tambahnya, tindakan serangan biadab oleh tentera rejim zionis Israel tersebut mengakibatkan ramai para jemaah yang sedang beribadah dalam Masjidil Aqsa terperangkap terutamanya kanak-kanak dan wanita.

Beliau berkata, tentera rejim zionis Israel juga turut menahan ramai jemaah Masjidil Aqsa dan penduduk Palestin yang berlindung di dalam mahupun pekarangan Masjidil Aqsa.

Menurutnya lagi, susulan itu, 178 orang penduduk Palestin telah cedera dan lebih 88 orang telah dikejarkan ke hospital akibat terkena peluru getah yang ditembak tentera Israel.

“Ia adalah insiden yang cukup menyedihkan buat Masjidil Aqsa dan rakyat Palestin, tambahan lagi ia dilakukan ketika hampir berakhirnya Ramadan,” ujarnya dalam kenyataan, hari ini.

Oleh itu, ujar beliau Lajnah Hal Ehwal Antarabangsa dan Hubungan Luar PAS Pusat menggesa seluruh umat Islam di dalam negara baik di seluruh dunia sama-sama mendoakan keselamatan dan kesejahteraan rakyat Palesin termasuk mengecam serta mengutuk tindakan biadab tentera rejim zionis Israel mahupun Israel itu sendiri.

Tabahnya, OIC, Liga Arab dan PBB digesa mengambil tindakan yang tegas terhadap Israel di atas tindakannya yang amat biadab itu. 

“Sesungguhnya tindakan tentera rejim zionis Israel mencemarkan kesucian Islam, Masjidil Aqsa dan kemuliaan bulan Ramadan,” ujarnya yang juga Adun Batu Buruk. – HARAKAHDAILY 8/3/2021

- Advertisement -