Singapura pecat ketua jurulatih bola sepak

Takayuki Nishigaya. (FOTO: VnExpress International)
- Advertisement -

SINGAPURA: Takayuki Nishigaya telah dipecat sebagai ketua jurulatih pasukan bola sepak kebangsaan lelaki Singapura.

Persatuan Bola Sepak Singapura (FAS) dalam pengumumannya  pada hari ini, Isnin (29 Jan) berkata, keputusan itu dibuat berikutan rentetan keputusan yang suram, yang terbaharu ialah kekalahan kepada Thailand dan Korea Selatan yang menyebabkan Lions di tangga terbawah kumpulan kelayakan Piala Dunia.

- Advertisement -

FAS berkata, prestasi dan keputusan pasukan kebangsaan baru-baru ini adalah ‘di bawah jangkaan’, dan bahawa ‘peralihan awal kepada pengganti baharu akan mencergaskan semula pasukan dan membenarkan landasan yang lebih panjang untuk pasukan negara bersiap sedia untuk perlawanan penting pada masa akan datang. beberapa bulan dan kejohanan AFF akhir tahun’.

“Tempoh pemecatan itu, kurang dua tahun selepas warga Jepun itu dilantik sebagai ketua jurulatih, dicapai selepas ‘pertimbangan teliti’ dibuat,” jelas kenyataan FAS.

Bekas pemain J-League yang membuat 100 penampilan J-League, Nishigaya memulakan perjalanan kejurulatihannya pada 2004 sebagai jurulatih remaja di Tokyo Verdy, sebelum  menjadi ketua jurulatih remaja sebelum meninggalkannya pada 2009.

Dia kemudiannya menjadi penolong jurulatih di Albirex Niigata (2012) dan Mito Hollyhock (2013-2015) sebelum dinaikkan pangkat sebagai ketua jurulatih di kedua. 

Nishigaya juga merupakan ketua jurulatih SC Sagamihara sebelum berpindah ke Matsumoto Yamaga, tempat dia menjadi ketua jurulatih bawah 18 tahun, sebelum menjadi penolong pasukan utama pada 2020.

“FAS ingin merakamkan ucapan terima kasih dan terima kasih kepada Nishigaya atas kerjanya di Singapura dan mendoakan kejayaannya dalam usaha masa depannya,”  kata FAS sambil menambah pengganti Nishigaya akan diumumkan tidak lama lagi.  HARAKAHDAILY  29/1/2024

- Advertisement -