Kaji semula pengambilan jururawat asing

- Advertisement -

KUALA LUMPUR: Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM) disaran mengkaji semula keputusan membenarkan pengambilan jururawat terlatih warga asing.

- Advertisement -

Dato’ Dr Alias Razak (PN-Kuala Nerus) turut meminta kerajaan memperincikan jumlah pelajar bidang itu di institusi pendidikan awam dan swasta serta bilangan graduan setiap tahun.

Selain itu, beliau memohon KKM memberi penjelasan mengenai jumlah jururawat tempatan yang kini bertugas di luar negara serta yang sedang bertugas dalam negara.

“Saya ingin mencadangkan kerajaan untuk meneliti keselarasan dan keperluan jururawat dengan bilangan graduan jururawat tempatan sedia ada dan mengehadkan pengambilan warga asing.

“Jaga kebajikan jururawat tempatan serta selesaikan isu berbangkit dalam kalangan mereka terlebih dahulu sebelum membuka jururawat asing di hospital swasta dalam negara,” katanya.

Berucap pada sesi perbahasan peringkat jawatankuasa Kementerian Kesihatan Malaysia di Dewan Rakyat, hari ini, beliau turut menyentuh mengenai pengurusan sisa klinikal di Pantai Timur.

Beliau berkata, bahan tersebut kini diangkut dari seluruh hospital awam dan swasta untuk dilupuskan di Pusat Pembuangan Sampah Sisa Klinikal di Teluk Panglima Garang, Selangor.

Menurutnya, tiada pengurusan yang cekap menyebabkan sisa klinikal pernah menimbulkan masalah ketika pelaksanaan Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) era pandemik Covid-19 tiga tahun lalu.

“Apakah inisiatif KKM untuk melaksanakan kerjasama rentas kementerian khususnya Kementerian Pembangunan Kerajaan Tempatan bagi mewjudkan satu tapak pelupusan sisa di sini.

“Atau kawasan Pantai Timur sebagai persediaan mendepani situasi wabak yang mungkin berlaku, dalam tempoh Covid-19 berlaku longgokan sisa klinikal yang banyak tidak diurus,” katanya. – HARAKAHDAILY 20/11/2023

- Advertisement -