5 fakta operasi mencari, menyelamat mangsa gempa bumi

Operasi mencari dan menyelamatkan mangsa gempa bumi di Turkiye kini sedang giat dijalankan. (FOTO: CNBC)
- Advertisement -

ISTANBUL: Operasi mencari dan menyelamat mangsa gempa bumi di Türkiye dan Syria  ketika ini bukan sekadar menggali runtuhan dengan harapan dapat menyelamatkan nyawa. 

- Advertisement -

Ia memerlukan lebih banyak usaha untuk menyelamatkan orang yang terperangkap di bawah dinding dan serpihan.

Operasi mencari dan menyelamat secara besar-besaran bermula selepas gempa bumi berukuran 7.7 magnitud yang berpusat di daerah Pazarcik wilayah Kahramanmaras melanda tenggara Türkiye, menyebabkan lebih 2,379 orang terbunuh dan 14,483 cedera.

Menurut Pihak Berkuasa Pengurusan Bencana dan Kecemasan (AFAD) Türkiye, seluruh wilayah itu bergegar akibat 78 gegaran susulan, termasuk yang mempunyai magnitud lebih tinggi (6.6 dan 6.5), turut merangkumi wilayah tenggara Gaziantep, lapor TRT World

Keadaan gelap pada malam hari menambahkan lagi kesukaran operasi mencari dan menyelamatkan mangsa di bawah runtuhan bangunan akibat gempa bumi terbaharu di Turkiye ini. (FOTO: BBC)

Barisan pegawai AFAD terdiri daripada 27 pegawai perbandaran dan badan bukan kerajaan (NGO)  bertauliah,  serta 9,698 sukarelawan mencari dan menyelamat, dan 216 kenderaan segera dihantar dari Istanbul untuk menyokong tindak balas tempatan di zon gempa bumi.

“Sebanyak 300,000 selimut, 19,772 khemah, 24,172 katil, 47,176 set cadar dan 1,106 set dapur telah dihantar ke wilayah itu,” ujar kenyataan AFAD di Twitter.

Namun bagaimana sebenarnya operasi yang besar dan kompleks itu berfungsi? Berikut adalah lima perkara penting yang perlu diketahui:

1. Penyelarasan

Langkah pertama ialah menggerakkan kru mencari dan menyelamat, yang selalunya merupakan sukarelawan berkemahiran tinggi, dengan sekurang-kurangnya berpengalaman selama dua tahun selepas melalui proses latihan.

Seorang wanita (tengah) tidak dapat menahan emosi ketika pasukan penyelamat mencari mangsa yang terselamat di bawah runtuhan bangunan yang runtuh di Adana, Turkiye pada 6 Feb2023 selepas gempa bumi berukuran 7.8 magnitud melanda negara itu. (FOTO: AFP)

2. Menganalisis dan mencari lompang

Sebaik sahaja pasukan penyelamat tiba di tempat kejadian, perkara pertama yang mereka lakukan ialah menilai keadaan, menilai bangunan, sejarahnya sama ada ia lama atau baharu dan memikirkan lokasi di mana mangsa berkemungkinan berada dalam runtuhan bangunan terbabit.

Justeru, pekerja penyelamat perlu mencari lompang, seperti di bawah meja, dalam tab mandi, atau di ruang tangga di mana mangsa runtuhan dinding mungkin terperangkap atau telah berlindung.

Ia juga penting untuk menilai tahap kerosakan bangunan dan sama ada ia berkemungkinan akan runtuh semula, membahayakan mangsa yang terselamat dan pekerja penyelamat.

Begitu juga, pekerja penyelamat harus mencari lokasi ‘titik bahaya’ di bawah runtuhan bangunan terbabit seperti talian elektrik terputus, kebocoran gas, banjir dan barang berbahaya yang lain.

Sut khas, sarung tangan, topeng dan peranti pemantauan kualiti udara oksigen dan karbon adalah semua contoh peralatan perlindungan yang diperlukan mereka dalam operasi tersebut.

Operasi mencari dan menyelamat mangsa gempa bumi memerlukan pekerja penyelamat mencari lompang seperti di bawah meja, dalam tab mandi, atau di ruang tangga – lokasi di mana mangsa runtuhan dinding mungkin terperangkap atau telah berlindung. (FOTO FAIL: REUTERS)

3. Memberi perhatian kepada bunyi yang samar-samar

Bunyi paling perlahan boleh ditemui dalam jarak beberapa meter dengan menggunakan peralatan bunyi khusus. Maka, tapak kejadian itu perlu dipastikan berada dalam keadaan sunyi sepi, sebelum anggota pasukan penyelamat memalu sebanyak tiga kali dengan harapan mendapat reaksi.

Pengesan gas karbon dioksida (CO2) boleh digunakan untuk mengesan mangsa yang tidak sedarkan diri. Mereka berfungsi paling baik di kawasan kecil di mana terdapat kepekatan CO2 yang lebih tinggi daripada orang yang masih bernafas kerana ini.

Sistem kamera imej terma, yang menunjukkan kawasan panas badan, dan anjing penghidu terlatih adalah antara alat yang diperlukan untuk membuat penyelidikan dalam pencarian mangsa gempa bumi.

Walaupun ada mangsa yang telah ditemui untuk bertahan hidup sehingga 13 hari di bawah runtuhan bangunan akibat gempa bumi, namun tempoh purata untuk operasi menyelamat adalah adalah antara lima dan tujuh hari. (FOTO: TRT World)

4. Pembuangan serpihan dan pengeluaran mangsa

Keadaan mesti distabilkan sebelum menarik mangsa yang terselamat daripada serpihan runtuhan bangunan. Ini dilakukan dengan membina rangka kerja kayu segi empat tepat yang dikenali sebagai ‘buaian kotak’ dan meletakkannya di bawah serpihan tersebut.

Pasukan penyelamat menggunakan pelbagai peralatan berat untuk mengalihkan runtuhan, termasuk bicu hidraulik dan penggali. Sebaik sahaja kemasukan disahkan pada tahap selamat, mangsa yang berkemungkinan sudah pengsan perlu diangkat, diseret atau dibawa keluar dari serpihan dengan peralatan keselamatan khas.

Pekerja boleh melihat mana-mana individu yang terperangkap di dalam runtuhan bangunan dengan menggunakan penggali untuk ‘mengoyakkan’ konkrit besar di bahagian luar bangunan. Untuk memotong serpihan runtuhan bangunan, gergaji rantai dan alat kuasa lain juga dibawa.

Salah satu langkah penting dalam operasi mencari dan menyelamat mangsa gempa bumi adalah menilai tahap kerosakan bangunan dan sama ada ia berkemungkinan akan runtuh semula, membahayakan mangsa yang terselamat dan pekerja penyelamat. (FOTO: Daily Telegraph)

Alat lain mungkin termasuk peralatan ‘menyorong’, yang menyediakan laluan yang stabil dan selamat, selain beg rata yang diletakkan di bawah objek besar dan ditiup dengan pam udara.

Apabila mangsa yang terselamat diekstrak, status kesihatan mereka dinilai; individu diutamakan menggunakan triage, yang bergantung pada betapa seriusnya keadaan kesihatan mereka pada ketika itu. Prosedur perubatan yang paling mendesak biasanya bermula di tapak kejadian.

5. Menentukan masa untuk tamatkan operasi

Pilihan sukar untuk berhenti mencari beberapa individu yang terperangkap dibuat oleh agensi penyelaras dan negeri. Walaupun manusia telah ditemui untuk bertahan sehingga 13 hari jika mereka mempunyai akses kepada air, tempoh purata untuk pertukaran ini adalah antara lima dan tujuh hari sahaja. – HARAKAHDAILY 7/2/2023

- Advertisement -