Kerajaan pantau hakisan pantai seluruh negara

- Advertisement -

Oleh SRIHAYANIS ABASRI

KUALA LUMPUR: Kajian Hakisan Pantai Kebangsaan (NCES) yang siap dilaksanakan pada tahun 2015 membolehkan kerajaan mempunyai data terperinci status hakisan di sepanjang pesisir pantai Sarawak yang turut dikemas kini setiap tahun.

Menteri Alam Sekitar dan Air, Dato’ Seri Tuan Ibrahim Tuan Man, berkata ini juga membolehkan kerajaan sentiasa memantau isu hakisan di seluruh negara.

- Advertisement -

Berdasarkan rekod Jabatan Pengairan dan Saliran (JPS), katanya hakisan serius (kategori satu dengan hakisan melebihi empat meter setahun dan melibatkan kawasan yang mempunyai kepadatan penduduk dan kadar pembangunan tinggi) di Parlimen Sibuti melibatkan kawasan di Kampung Bungai.

“Bagi kawasan lain, hakisan adalah tidak serius dan berada dalam kategori dua (ketara dengan hakisan antara satu meter hingga empat meter setahun serta melibatkan kawasan yang mempunyai kepadatan penduduk dan kadar pembangunan sederhana) dan kategori tiga (tidak ketara dengan hakisan kurang dari satu meter setahun dan melibatkan kawasan yang mempunyai kepadatan penduduk dan kadar pembangunan yang rendah),” katanya di Dewan Rakyat, hari ini.

Beliau berkata demikian ketika menjawab soalan lisan Lukanisman Awang Sauni (GPS-Sibuti) yang meminta kementerian menyatakan data terperinci mengenai masalah hakisan pantai di kawasan pesisir pantai Sarawak, terutama di Parlimen Sibuti dan tindakan yang dirancang dalam Rancangan Malaysia Ke-12 (RMK12).

Bagi menyelesaikan masalah berkenaan, Tuan Ibrahim berkata, kementerian akan memohon Projek Pengawalan Hakisan Pantai di pantai Kampung Bungai, Bekenu, Bahagian Miri di bawah Rolling Plan Tiga (RP3) RMK12 yang melibatkan tiga projek utama.

Katanya, projek utama itu ialah kerja ukur dan penyiasatan tapak, kerja reka bentuk dan pemantauan serta kerja pembinaan lapis lindung batu sepanjang 1.5 kilometer membabitkan kos sebanyak RM12 juta. – HARAKAHDAILY 22/11/21

- Advertisement -