Bencana banjir kilat: Pastikan tidak berulang

- Advertisement -

KUALA LUMPUR: Kerajaan diminta menggerakkan usaha bagi mengatasi masalah banjir kilat yang sering berlaku di Kuala Kedah di mana mengakibatkan banyak harta benda penduduk mengalami kerosakan.

Dr Ahmad Fakhruddin Fakhrurazi (PN-Kuala Kedah) berkata, meskipun kejadian tersebut berpunca fenomena air pasang besar serta hujan lebat, namun kerajaan perlu pastikan bencana itu tidak berulang.

- Advertisement -

“Minta Menteri Perumahan dan Kerajaan Tempatan menyatakan perancangan kementerian untuk menangani masalah banjir kilat yang sering melanda dan mengakibatkan kerosakan harta benda penduduk,” katanya.

Timbalan Menteri Perumahan dan Kerajaan Tempatan, Datuk Aiman Athirah Sabu dalam jawapan di Dewan Rakyat hari ini menjelaskan masalah itu di bawah tanggungjawab Jabatan Pengairan dan Saliran (JPS).

Walaupun agensi itu di bawah Kementerian Peralihan Tenaga dan Daya Guna Awam, namun pihaknya sentiasa prihatin bagi menangani isu saliran dan perparitan dalam sesebuah Pihak Berkuasa Tempatan (PBT).

Malah katanya, Kementerian Perumahan dan Kerajaan Tempatan (KPKT) terbuka untuk menghulurkan bantuan kepada PBT yang mengemukakan permohonan bagi penyelenggaraan kolam takungan selain parti dan longkang.

“Bagi tahun 2023 kita menyalurkan peruntukan RM100 juta bagi projek penyelenggaraan kolam takungan dan RM20 juta untuk penyelenggaraan parit dan longkang kepada semua PBT seluruh negara.

“Kerajaan setuju meneruskan kedua-dua projek ini dalam Belanjawan 2024 dengan menyediakan dana RM50 juta penyelengaraan kolam takungan banjir dan RM20 juta lagi bagi perparitan dan longkang,” katanya. – HARAKAHDAILY 19/3/2024

- Advertisement -