Shohei Ohtani setuju tunda bayaran RM3.2 bilion 

Shohei Ohtani telah menandatangani kontrak bernilai AS$700 juta (RM3.3 bilion) dengan Los Angeles Dodgers. (FOTO: CNN Sports)
- Advertisement -

LOS ANGELES: Shohei Ohtani telah bersetuju untuk menangguhkan bayaran sebanyak AS$680 juta (RM3.2 bilion) daripada jumlah keseluruhan kontrak AS$700 juta (RM.3.3 billion) perjanjiannya dengan Los Angeles Dodgers.

Menurut beberapa sumber di Amerika Syarikat termasuk MLB, pemain besbol profesional kelahiran Jepun itu menyertai Dodgers dengan kontrak selama 10 tahun – dengan perjanjian terbesar dalam sejarah sukan itu, selepas kontraknya dengan Los Angeles Angels tamat.

- Advertisement -

Sehubungan itu, Ohtani, 29, telah bersetuju untuk membawa pulang AS$2 juta (RM9.4 juta) setahun sehingga tahun 2034 apabila selepas itu, dia akan dibayar sebanyak AS$68 juta (RM318 juta) setahun sehingga menjelang 2043.

Langkah itu memberikan Dodgers lebih kebebasan untuk menambah senarai barisan pemainnya, lapor BBC Sports.

Terdahulu, Ohtani dilaporkan membawa masuk kira-kira AS$50 juta (RM234 juta) setiap tahun melalui pengesahan dan usaha di luar lapangan.

Seorang MVP dua kali, yang menjulang trofi bersama The Angels pada 2023, Ohtani telah dipuji secara meluas kerana mengubah cara sukan ini dimainkan dalam era moden dan sudah pun dalam perjalanan untuk dianggap terhebat sepanjang zaman.

Tidak seperti kebanyakan pemain besbol yang pakar dalam memukul atau melempar, Ohtani mahir dalam kedua-dua disiplin.

Keseluruhan perjanjiannya dikatakan menjadikan Ohtani sebagai salah seorang atlet berpendapatan tertinggi di dunia, dengan nilai yang dilaporkan dalam kedudukan kontrak bintang bersama – atau bahkan melebihi – jenis jumlah mega bintang seperti bintang bola sepak, Lionel Messi atau pemain bola keranjang, LeBron James.

Pemilik Dodgers, Mark Walter berkata, bagi pihak LA Dodgers dan peminat, pihaknya mengalu-alukan Shohei Ohtani ke Dodgers, yang turut menaungi Jackie Robinson, Sandy Koufax dan Hideo Nomo – tiga daripada pemain paling lagenda dan peneroka laluan sukan besbol dunia.

“Kami mengucapkan tahniah kepadanya (Ohtani) susulan kontrak bersejarahnya dengan francais bertingkat kami,” tambahnya.

Menurut Perjanjian Perundingan Kolektif MLB, yang telah disahkan selepas rundingan panjang antara wakil MLB dan persatuan pemain pada bulan Mei lalu, tidak akan ada had sama ada jumlah pampasan tertunda atau peratusan jumlah pampasan yang dikaitkan dengan pampasan tertunda untuk yang boleh disediakan oleh Kontrak Pemain Pakaian Seragam.

Dalam menstrukturkan perjanjian dengan cara ini, Dodgers akan mempunyai fleksibiliti kewangan yang lebih besar dalam jangka pendek kerana ia  berusaha untuk memastikan barisan pemainnya  memenuhi ambang untuk Cukai Baki Persaingan (CBT) liga, yang ditetapkan pada had AS$237 juta (RM1.1 bilion) untuk 2024.

Angka CBT setiap pasukan ditentukan dengan menggunakan purata nilai tahunan (AAV) bagi setiap kontrak pemain di seluruh senarai 40 pemain, serta faedah pemain tambahan.

Sekiranya Ohtani tidak memilih untuk menangguhkan sebahagian besar kontrak AS$700 jutanya itu, AAV dalam perjanjiannya boleh mencecah sebanyak AS$70 juta (RM328 juta).

Ohtani bukan yang pertama menggunakan pendekatan ini, kerana sebelum ini Max Scherzer bersetuju untuk menangguhkan separuh daripada AS$210 juta (RM984 juta) apabila dia menandatangani kontrak tujuh tahun dengan Washington Nationals sebelum musim 2015.  HARAKAHDAILY 12/12/2023

- Advertisement -