100 sertai perkhemahan pengakap wanita Saudi pertama

- Advertisement -

RIYADH: Aktiviti perkhemahan pengakap wanita Saudi pertama di Arab Saudi, anjuran Kementerian Pendidikan, berjalan dengan baik di Al-Baha.

Hampir 100 pelajar perempuan  dan pemimpin pengakap, mewakili sembilan pentadbiran pendidikan dari pelbagai wilayah dan muhafazat Saudi, mengambil bahagian dalam aktiviti berkenaan bermula Rabu (10 Ogos) lalu. 

- Advertisement -

Kem pengakap itu bertujuan untuk mempromosi nilai kebangsaan, menyemai semangat kesukarelawanan dan altruisme, serta membangunkan kemahiran hidup dalam kalangan pelajar perempuan pendidikan awam, lapor Al-Arabiya.net.

Penasihat Timbalan Menteri Pendidikan Program Pendidikan dan Penolong Ketua Pengarah Pentadbiran Aktiviti Pengakap di kementerian itu, Dr Ayman Al-Faridi berkata, perkhemahan berkenaan merupakan nukleus perkhemahan pengakap wanita yang akan diadakan di seluruh wilayah Saudi. 

“Aktiviti perkhemahan akan dipindahkan minggu depan ke wilayah Asir, dan kemudian ke Al-Ahsa dengan objektif untuk membangunkan aktiviti pengakap, mempromosi nilai kebangsaan, menyemai semangat kesukarelawanan dan kemahiran hidup dalam kalangan pelajar perempuan institusi pendidikan awam,” katanya. 

Walaupun pengakap diasaskan secara rasmi di Saudi pada tahun 1961, aktiviti pengakap kebanyakannya terhad dalam kalangan pelajar lelaki sekolah Saudi dan pelajar ekspatriat. 

Persatuan Pengakap Lelaki Saudi ialah organisasi pengakap kebangsaan yang menjadi ahli Pertubuhan Pergerakan Pengakap Sedunia pada 1963, mempunyai lebih 20,000 ahli. 

Persatuan berkenaan bertujuan untuk mempromosikan slogan pengakap iaitu keberanian, berdikari dan persaudaraan selain daripada moto Pengakap Bersedia.

Terdahulu, Kementerian Pendidikan mengumumkan pada Jun 2021 perancangannya untuk memperkenalkan secara rasmi aktiviti pengakap di ketiga-tiga fasa sekolah perempuan di Saudi.

Timbalan Menteri Pendidikan Dr. Saad Aal Fehaid telah mengeluarkan surat pekeliling kepada semua pentadbiran pendidikan di wilayah dan muhafazah meminta mereka menyediakan Pentadbiran Aktiviti Pengakap di kementerian itu dengan laporan mengenai inisiatif sebelum ini dalam bidang aktiviti pengakap untuk perempuan, jika ada. 

Laporan itu juga perlu memasukkan senarai pegawai wanita yang diwakilkan tanggungjawab menyelia aktiviti pemandu perempuan di Pentadbiran Pendidikan; ia telah ditunjukkan dalam pekeliling. – HARAKAHDAILY 11/8/2022

- Advertisement -