Peguam Negara: Kebebasan hak asas peraturan Arab Saudi

- Advertisement -

RIYADH: Peguam Negara Arab Saudi, Sheikh Saud Al-Muajab menegaskan bahawa kebebasan adalah asas dan rujukan kepada semua peraturan dan regulasi di Arab Saudi.

Dalam temu bual dengan Okaz/Saudi Gazette, beliau berkata bahawa menyekat kebebasan hak individu adalah suatu perkara di luar kebiasaan di negara itu.

- Advertisement -

“Tidak dibenarkan mengenakan sekatan ke atas tindakan sesiapa atau menangkap atau memenjarakan seseorang itu tanpa asas undang-undang, ” tegasnya.

Sambil menekankan bahawa pihak pendakwaan menikmati kebebasan sepenuhnya, Syeikh Al-Muajab menyatakan bahawa Pendakwaan Awam mempunyai kaitan secara organisasi dengan Raja, dan tiada sesiapa pun berhak untuk campur tangan.

“Tahun lepas, pakar dari Pendakwa Raya telah menjalankan 48,548 lawatan pemantauan dan pemeriksaan penjara, pusat tahanan dan pusat perlindungan sosial untuk mengesahkan sama ada peraturan berkaitan tahanan dan banduan diguna pakai dengan cara yang betul serta membolehkan mereka mendapatkan hak undang-undang,” jelas beliau.

Beliau berkata, lawatan ke penjara dan pusat tahanan mungkin dilakukan pada bila-bila masa tanpa terhad kepada waktu bekerja rasmi bagi memastikan tiada sesiapa yang dipenjarakan atau ditahan secara haram.

Peguam Negara menegaskan bahawa pemeriksa Pendakwa Raya memasuki wad tahanan untuk memastikan bahawa tahanan menikmati hak undang-undang mereka.

“Peraturan Saudi menjaga keselamatan dan kebajikan golongan wanita dalam tahanan dan hak mereka untuk membina keluarga dan mempunyai anak. 

“Peraturan itu menjamin hak mereka untuk mengandung dan melahirkan anak dengan pemeriksaan perubatan khas, dan membolehkan golongan tersebut menjaga bayi yang baru lahir di bahagian sayap khas di dalam penjara yang dipanggil ‘sayap ibu’” katanya.

Beliau menyatakan bahawa misi pengawasan di tempat-tempat di mana wanita ditahan dijalankan oleh petugas wanita dari pihak Pendakwa Raya di pelbagai wilayah dalam kerajaan.

Sheikh Al-Muajab juga menegaskan bahawa dilarang sama sekali mencederakan orang yang ditangkap secara fizikal atau moral, atau dikenakan penyeksaan atau layanan yang memalukan.

“Tertuduh mesti dimaklumkan, selepas ditangkap atau ditahan, tentang sebab penahanan atau penahanannya, dan haknya untuk mendapatkan bantuan peguam.

“Anggota Pendakwa Raya akan mengesahkan kesahihan penahanan semua orang di dalam pusat tahanan atau penjara dan mengesahkan bahawa tiada orang yang ditahan secara tidak sah,” katanya sambil mengulangi bahawa tiada sesiapa yang akan ditangkap tanpa perintah kausatif daripada pihak berkuasa yang berwibawa. – Okaz/Saudi Gazette

- Advertisement -