Kronologi bersejarah peralihan Kerajaan PH ke PN

- Advertisement -

TAHUN 2020 bakal kita ditinggalkan dengan penuh sejarahnya. Antara terbesar dalam catatannya adalah peralihan Kerajaan Pakatan Harapan (PH) kepada Kerajaan Perikatan Nasional (PN). Situasi politik Malaysia sedemikian lahir dari kecelaruan setelah diambil alih Kerajaan PH pada PRU 2018 telah meninggalkan kesan ‘luka’ yang mendalam terhadap rakyat.

Awal 2020, Malaysia menjadi tumpuan dunia kesan dari kemelut yang melanda politik hingga membawa kepada peletakan jawatan Tun Dr Mahathir Mohamad sebagai Perdana Menteri ketujuh dan pelantikan Tan Sri Muhyiddin Yassin sebagai Perdana Menteri kelapan. Peristiwa ini memperlihatkan penyingkiran kerajaan gabungan PH selepas berkuasa selama 22 bulan

Kemelut ini bermula apabila beberapa parti politik bergabung dan cuba membentuk kerajaan baharu dengan majoriti mudah kerusi di Dewan Rakyat, tanpa melalui pilihan raya. Ia dicapai melalui penarikan diri BERSATU dari gabungan PH dan melalui sokongan beberapa ahli parlimen dari PKR yang meninggalkan parti itu.

- Advertisement -

Akibatnya, Tun Mahathir meletak jawatan dan Yang di-Pertuan Agong, Al-Sultan Abdullah Ri’ayatuddin Al-Mustafa Billah Shah kemudian bertemu dengan semua Ahli Parlimen dan pemimpin parti politik mengesahkan sokongan mereka terhadap Perdana Menteri baharu.

Baginda akhirnya melantik Presiden BERSATU, Tan Sri Muhyiddin Yassin, sebagai Perdana Menteri.
 
Berikut adalah kronologi peralihan Kerajaan PH ke PN:

21 Februari (Jumaat)
Satu mesyuarat diadakan oleh majlis presiden parti politik gabungan PH. Mesyuarat tersebut dikatakan untuk membincangkan isu penyerahan kuasa daripada Tun Mahathir Mohamad kepada Presiden PKR, Dato’ Seri Anwar Ibrahim Anwar Ibrahim yang dilabelkan sebagai ‘Perdana Menteri dalam masa menunggu’. Mahathir pada awalnya menyatakan bahawa beliau akan meletak jawatan sebagai Perdana Menteri selepas APEC Malaysia 2020.

23 Februari (Ahad)
Beberapa parti politik mengadakan mesyuarat luar biasa; BERSATU di ibu pejabatnya di Menara Yayasan Selangor di Petaling, PAS dan Umno di Janda Baik, Pahang, dan Gabungan Parti Sarawak (GPS) di Kuala Lumpur. Timbalan Presiden PKR, Dato’ Seri Mohamad Azmin Ali dan Menteri Hal Ehwal Ekonomi juga mengadakan mesyuarat dengan beberapa penggubal undang-undang dari parti dan dua puluh yang lain di Hotel Sheraton, Petaling.

Pertemuan tersebut dikenali sebagai Langkah Sheraton. Azmin dan sekutu PKR pergi ke Istana Negara pada petang untuk meminta menghadap Yang di-Pertuan Agong. Pemimpin dari parti politik lain antaranya Muhyiddin Yassin (BERSATU) yang juga Menteri Dalam Negeri, Dato’ Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi (Umno), Dato’ Seri Abang Johari Tun Openg (GPS), Dato’ Seri Mohd Shafie Apdal (WARISAN) dan Dato’ Seri Tuan Guru Hadi Awang (PAS) turut hadir.

Anwar dikatakan sedar adanya gerakan yang melibatkan sekumpulan kecil dari BERSATU dan PKR itu.

24 Februari (Isnin)
Anwar Ibrahim dan Timbalan Perdana Menteri, Dato’ Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail yang juga isteri Anwar serta Presiden PAN, Mohamad Sabu dan Setiausaha Agung DAP, Lim Guan Eng, pergi ke kediaman Mahathir untuk mengadakan pertemuan bagi mendapatkan penjelasan mengenai kejadian hari sebelumnya.

Azmin dan Menteri Perumahan dan Kerajaan Tempatan, Zuraida Kamaruddin yang juga Naib Presiden PKR telah dipecat dari parti PKR. Azmin kemudian mengumumkan bahawa beliau akan membentuk blok bebas di Parlimen bersama dengan Zuraida dan sembilan anggota parlimen lain yang memutuskan untuk keluar parti berikutan pengusirannya.

Mahathir mengumumkan peletakan jawatannya sebagai Pengerusi BERSATU. Berikutan peletakan jawatan beliau, Yang di-Pertuan Agong, Sultan Abdullah menerima peletakan jawatan Mahathir dan melantik beliau sebagai Perdana Menteri Interim sehingga seorang Perdana Menteri baharu dipilih. Pakatan Harapan kehilangan majoriti di Parlimen, selepas BERSATU dan orang PKR Azmin Ali meninggalkan gabungan tersebut. Kabinet automatik terbubar oleh peletakan jawatan Tun Mahathir itu.

25 Februari (Selasa)
Sesi temu bual pertama dengan Agong, Umno dan PAS telah menarik balik sokongan mereka kepada Mahathir untuk terus menjadi Perdana Menteri. Setiausaha Agung Umno, Tan Sri Annuar Musa berkata asas rundingan dengan Mahathir ialah Umno dan PAS akan memberikan sokongan mereka untuk membentuk gabungan alternatif tanpa DAP. Sebaliknya, kedua-dua Umno dan PAS mengisytiharkan sokongan untuk pilihan raya diadakan. Laporan mencadangkan bahawa Mahathir sedang menubuhkan ‘Kerajaan Perpaduan’ dengan syarat kedua-dua pihak tidak boleh bersetuju.

Seramai 90 Ahli Parlimen secara rawak (tidak mengikut parti) dipanggil menghadap YDPA bermula jam 2:30 petang hari ini. Sesi temu bual (2-3 minit) antara YDPA dan Ahli Parlimen ini bertujuan menentukan sokongan kepada pihak tertentu bagi membentuk kerajaan baharu. 

26 Februari (Rabu)
Baki 131 Ahli Parlimen akan dipanggil menghadap Yang di-Pertuan Agong pada hari ini. (Tiada sesiapa bekas Menteri atau Timbalan Menteri akan menyertai sesi ini). Tun Mahathir memohon maaf atas krisis politik yang berlaku dan menjelaskan sebab peletakan jawatannya. Beliau mahu wujudkan kerajaan yang tidak berpihak (non-partisan) iaitu terdiri daripada individu berbanding parti politik.
 
27 Februari (Khamis)
Mahathir sekali lagi ke istana untuk menghadap Agong. Tujuan pertemuan tidak diketahui walaupun banyak spekulasi mengatakan Mahathir berbincang tentang pembentukan kabinet baharu. Pada tengah hari, Setiausaha Agung BERSATU, Dato’ Marzuki Yahya, mengesahkan bahawa Mahathir telah menarik balik peletakan jawatannya sebagai Pengerusi BERSATU.
 
28 Februari (Jumaat)
Satu mesyuarat Majlis Raja-Raja telah diadakan pada paginya di Istana Negara untuk membincangkan perubahan politik di negara, dengan penguasa negeri atau putera mahkota mereka hadir.

Speaker Dewan Rakyat, Dato’ Mohamad Ariff Md Yusof menyangkal pengumuman Mahathir berkaitan Sidang Khas Parlimen. Ariff berkata bahawa beliau telah menerima surat daripada Mahathir menyatakan kerajaan bersetuju untuk mengadakan sidang khas pada 2 Mac namun pengumuman ini tidak mematuhi Peraturan Mesyuarat 11(3).

Yang di-Pertuan Agong akan memanggil para pemimpin parti politik yang mempunyai anggota parlimen untuk menghadap baginda, bagi membolehkan mereka menamakan calon untuk kedudukan Perdana Menteri dalam menyelesaikan kebuntuan. Tetapi Agong dikatakan tidak dapat menemui seorang calon yang mempunyai keyakinan majoriti Ahli Parlimen untuk membentuk kerajaan baru.

BERSATU kemudiannya mengeluarkan kenyataan mengumumkan sokongan mereka terhadap Presiden BERSATU, Muhyiddin Yassin sebagai Perdana Menteri ke-8, disokong 26 Ahli Parlimen BERSATU dan 10 orang lain dipimpin Azmin. Lebih 60 Ahli Parlimen dari Umno, PAS, MCA dan MIC juga mengumumkan sokongan mereka kepada Muhyiddin.

Peguam Negara Tommy Thomas menghantar surat peletakan jawatannya kepada Perdana Menteri Interim, Tun Mahathir, namun tiada sebab diberikan.

29 Februari (Sabtu)
Ketua Pemuda BERSATU, Syed Saddiq Syed Abdul Rahman mengisytiharkan bahawa beliau tidak akan bekerjasama dengan mereka yang terlibat dalam rasuah untuk membentuk kerajaan, beliau merujuk kepada Umno.

Majlis Presiden Pakatan Harapan telah mengadakan mesyuarat untuk membincangkan situasi politik negara kini. Selepas mesyuarat tamat, mereka kemudiannya mengumumkan sokongan terhadap Mahathir sebagai calon Perdana Menteri ke-8, sekali gus mengetepikan pendirian gabungan yang menyokong Presiden PKR, Anwar Ibrahim sebagai calon Perdana Menteri.

Muhyiddin Yassin dan sekutu-sekutunya telah menghadap Agong. Beliau juga mengumumkan bahawa gabungannya terdiri daripada BERSATU, Umno, PAS, GPS dan STAR. Gabungan ini akan dipanggil Perikatan Nasional.

Istana Negara mengeluarkan kenyataan bahawa Muhyiddin telah menerima sokongan tertinggi daripada Ahli Parlimen dan diperkenan dilantik sebagai Perdana Menteri Malaysia ke-8 oleh Yang di-Pertuan Agong. Beliau akan mengangkat sumpah pada pagi 1 Mac di Istana Negara.

Sebelah malam, Mahathir mengeluarkan senarai 114 Ahli Parlimen yang menyokong beliau dan berharap Agong akan menerimanya. Antara Ahli Parlimen tersebut ialah Mahathir, anak beliau Dato’ Seri Mukhriz Mahathir dan 4 Ahli Parlimen BERSATU, dari WARISAN, Dato’ Seri Jeffrey Kitingan daripada STAR, Dato’ Seri Maximus Ongkili dari GBS, Baru Bian dan Jonathan Yasin yang sebelum ini dalam blok Azmin.

Shamrahayu Abd Aziz, seorang akademik dan juga seorang pakar Perlembagaan menyatakan mana-mana akuan bersumpah ditandatangani selepas pengumuman Agong tidak akan membuat sebarang perubahan, dan cara perundangan untuk mencabar pelantikan Muhyiddin ialah melalui usulan undi tidak percaya di Dewan Rakyat.
 
1 Mac 2020 (Ahad)
Muhyiddin Yassin telah mengangkat sumpah sebagai Perdana Menteri Malaysia ke-8 di hadapan Yang di-Pertuan Agong di Istana Negara pada pagi 1 Mac 2020.

2 Mac 2020 (Isnin)
Muhyiddin telah ke bangunan Perdana Putra, yang merupakan Pejabat Perdana Menteri, untuk memulakan tugas rasmi beliau sebagai Perdana Menteri kelapan dan mengadakan pertemuan dengan Ketua Setiausaha Negara, Dato’ Seri Mohd Zuki Ali, Panglima Angkatan Tentera Malaysia, Tan Sri Jeneral Affendi Buang dan Ketua Polis Negara, Tan Sri Abdul Hamid Bador.

Sebelah malam, Muhyiddin memberi ucapan kepada negara melalui mesej di televisyen yang merupakan ucapan pertama beliau sebagai Perdana Menteri. Sebelum menamatkan mesejnya, beliau mengucapkan terima kasih kepada bekas Perdana Menteri Mahathir atas perkhidmatannya kepada negara.
 
4 Mac 2020 (Rabu)
Speaker Dewan Rakyat, Dato’ Mohamad Ariff Md Yusof mengumumkan bahawa sidang Dewan Rakyat yang dijadualkan pada 9 Mac telah ditangguhkan atas permintaan Perdana Menteri Muhyiddin Yassin.

Disediakan oleh:
ZAIBIDAH ABDULLAH – HARAKAHDAILY 31/12/2020

- Advertisement -