Rio catat suhu terpanas, cecah 62 darjah Celcius

Suhu panas melampau di Rio de Janeiro telah menyebabkan orang ramai telah berpusu-pusu ke pantai untuk cuba menyejukkan badan masing-masing. (FOTO: CGTN)
- Advertisement -

RIO DE JANEIRO: Bandar raya Rio de Janeiro di tenggara Brazil mencatat suhu tertinggi mencecah 62.3 darjah Celsius yang direkodkan di kawasan Guaratiba pada pagi Ahad, waktu tempatan. 

Pusat Operasi Rio (COR) memaklumkan suhu panas itu direkodkan sejak Sistem Amaran Rio mula beroperasi pada tahun 2014. 

- Advertisement -

Kawasan Guaratiba yang berdekatan dengan lautan dan faktor angin panas dari utara yang melanda kawasan itu menjadi penyebab suhu yang tinggi. 

Susulan suhu panas melampau itu, orang ramai telah berpusu-pusu ke pantai dan kolam untuk cuba meredakan panas. Penduduk juga mendakwa berlakunya masalah bekalan air akibat suhu melampau di kawasan berkenaan, lapor Republic World

Pemanasan global telah menjadi kerisauan besar oleh negara-negara di seluruh dunia di samping paras air laut yang semakin meningkat setiap tahun.

Bandar yang terletak di pesisir pantai seperti Rio de Janeiro telah mendedahkan kepada pemanasan global dan suhu tinggi yang melampau. 

Trend suhu panas melampau di bandar berkenaan berterusan apabila pada November tahun lalu, suhu setinggi 58.5 darjah Celsius dicatatkan, sekaligus mendedahkan Rio de Janeiro kepada suhu yang tinggi dan ekstrem. – HARAKAHDAILY 18/3/2024

- Advertisement -