Kebakaran bangunan di Bangladesh: 43 maut, 22 kritikal

Keadaan bangunan enam tingkat yang terbakar di Dhaka, Bangladesh pada malam tadi (29 Feb) dirakam pada pagi hari ini, 1 Mac 2024. (FOTO: Al Arabiya)
- Advertisement -

DHAKA: Kebakaran besar yang melanda sebuah bangunan enam tingkat semalaman di ibu negara Bangladesh, di sini telah membunuh sekurang-kurangnya 43 nyawa dan 22 yang lain berada dalam keadaan kritikal.

Menteri Kesihatan, Samanta Lal Sen berkata pada awal hari ini (1 Mac),  selepas melawat Hospital Kolej Perubatan Dhaka, kebakaran itu berpunca dari sebuah restoran nasi biryani yang popular di Jalan Bailey di  sini pada lewat malam Khamis (29 Feb), yang kemudian dengan cepat merebak ke tingkat lain bangunan tersebut.

- Advertisement -

“Kesemua 22 mangsa sedang dirawat di hospital mengalami lecur teruk berada dalam keadaan kritikal,” tambah Sen.

Jabatan Bomba Dhaka berkata, kebakaran itu yang dapat dikawal selepas dua jam usaha oleh 13 unit pemadam kebakaran, lapor Reuters.

Saudara-mara mangsa kebakaran berkumpul di hospital pada awal pagi Jumaat untuk mengambil jenazah orang tersayang, manakala ada yang dilihat bersedih di luar jabatan kecemasan hospital berkenaan.

Laporan berkata, orang ramai sedang menjamu selera bersama ahli keluarga termasuk kanak-kanak di bangunan yang kebanyakannya menempatkan restoran dan beberapa kedai pakaian dan telefon bimbit. 

Kebanyakan mangsa  yang terkorban maut akibat sesak nafas dan ada yang terkorban ketika mereka melompat keluar dari bangunan yang terbakar itu, sementara anggota bomba menggunakan kren untuk menyelamatkan orang ramai dari bangunan yang hangus tersebut.

Pengarah Perkhidmatan Bomba dan Pertahanan Awam Bangladesh, Brigedier Jeneral Main Uddin berkata, kebakaran itu mungkin berpunca daripada kebocoran gas atau dapur.

“Ia adalah bangunan berbahaya dengan silinder gas di setiap tingkat, walaupun di tangga,” katanya kepada pemberita.

Satu jawatankuasa lima anggota telah dibentuk untuk menyiasat kejadian itu.

Pemeriksaan ketat terhadap Bangladesh dan peruncit pakaian antarabangsa utama yang mengeluarkan di negara itu telah membantu mencegah bencana dalam sektor pakaian sejak kebakaran pada 2012 dan sebuah bangunan runtuh pada 2013 bersama-sama mengorbankan lebih 1,200 pekerja.

Namun dalam industri lain, terutamanya memenuhi pertumbuhan ekonomi domestik Bangladesh dan tanpa penekanan yang sama terhadap keselamatan, beratus-ratus orang telah mati dalam kebakaran dalam beberapa tahun kebelakangan ini.

Kebakaran adalah perkara biasa di Dhaka yang berpenduduk padat, yang telah mengalami ledakan di bangunan baharu, selalunya dibina tanpa langkah keselamatan yang mencukupi. Kebakaran dan letupan telah berlaku disebabkan oleh silinder gas yang rosak, penghawa dingin dan pendawaian elektrik yang lemah.

Pada Julai 2021, sekurang-kurangnya 54 orang terbunuh termasuk ramai kanak-kanak di sebuah kilang pemprosesan makanan di luar Dhaka.

Kebakaran yang melanda kawasan Dhaka yang berusia berabad-abad membunuh sekurang-kurangnya 70 orang pada Februari 2019. – HARAKAHDAILY 1/2/2024

- Advertisement -