Kolaborasi APSA Malaysia, Negeri Sembilan lahirkan naqibat berkualiti

- Advertisement -

SEREMBAN: Bermatlamat untuk memperkuat visi bersama dalam melahirkan naqibat yang berkualiti dan bersahsiah tinggi dalam kalangan pelajarnya, Akadeni Pengajian Saidatin Aisyah (APSA) Negeri Sembilan telah menandatangani Memorandum Persefahaman (Mou) dengan APSA) Malaysia.

Pengarah APSA Negeri Sembilan, Janira Ain Abu Bakar berkata, MoU berkenaan secara khususnya bertujuan untuk membangunkan kerjasama erat dalam mengembangkan potensi dan kepemimpinan pelajar di APSA.

- Advertisement -

“Salah satu tujuan utama Mou ini adalah untuk mencipta lingkungan pendidikan yang mendukung perkembangan integrasi, melibatkan aspek akademi, moral, dan sosial.

“Dengan fokus pada nilai-nilai Islam, APSA Malaysia dan APSA Negeri Sembilan bersama-sama berkomitmen untuk memastikan kelulusan naqibat yang tidak hanya unggul dalam bidang akademik, tetapi juga memiliki karakter dan nilai kepimpinan yang jitu,” katanya.

Menurut beliau, APSA selaku sebuah institut ilmu menawarkan sistem pendidikan agama yang formal dan sistematik.

“Langkah ini diambil dalam upaya memberikan pendidikan agama yang lebih sistematik buat pelajar, menggali pemahaman Islam yang mendalam, serta membentuk generasi yang taat dan berakhlak mulia.

“Dengan penekanan diberikan kepada kaedah pembelajaran yang holistik, APSA menawarkan kurikulum yang menyeluruh, mencakup pemahaman konsep-konsep agama, tata cara ibadah, serta nilai-nilai moral dalam Islam,” jelasnya.

Tambah beliau, sistem pendidikan di APSA tidak hanya menekankan kepada hafalan ayat-ayat al-Quran tetapi juga menggabungkan pendekatan praktis dan interaktif.

“APSA yang didukung oleh tenaga pengajar yang berkompeten serta berpengalaman mampu untuk menciptakan lingkungan belajar yang inspiratif dan membantu pertumbuhan rohani mahasiswi,” ujarnya.

Beliau turut menyatakan bahawa MoU ini mencerminkan tekad bersama APSA Malaysia dan APSA Negeri Sembilan dalam mendukung pendidikan yang berkualiti, menghasilkan naqibat yang tidak hanya kompeten secara akademi tetapi juga mempraktikkan serta memperkasa nilai-nilai Islam dalam kehidupan sehari-hari.

“Justeru, APSA Malaysia dan APSA Negeri Sembilan yakin bahwa kerjasama ini akan menjadi landasan kukuh untuk lebih ramai Muslimat berpencak,khususnya dalam medan dakwah,” katanya. – HARAKAHDAILY  20/2/2024

- Advertisement -