Jokowi dituduh berat sebelah, campur tangan pilihan raya presiden

Jokowi di samping anaknya, Gibran Rakabuming Raka menyapa warga marhaen di lingkungan Istana Merdeka, Jakarta pada Oktober 2019. (FOTO FAIL: Tempo.co)
- Advertisement -

JAKARTA: Presiden Indonesia Joko Widodo berdepan kritikan orang ramai yang memuncak berhubung campur tangan politiknya yang dilihat dan kurang berkecuali ketika beliau berkempen untuk calon utama dalam pilihan raya presiden bulan ini.

Beliau yang dikenali dengan nama Jokowi itu  tidak secara jelas menyokong mana-mana daripada tiga calon pada pilihan raya menjelang 14 Februari ini, beliau telah membuat penampilan yang sangat digembar-gemburkan dengan pendahulu Prabowo Subianto, yang bertanding dengan anaknya sendiri, Gibran Rakabuming Raka sebagai calon naib presiden.

- Advertisement -

Di Indonesia, presiden yang bersidang dibenarkan berkempen untuk calon dengan syarat mereka tidak menggunakan sumber negeri dan mengambil cuti rasmi untuk berbuat demikian, tetapi penyandangnya lazimnya kekal berkecuali, lapor Reuters.

Namun sejak Oktober, apabila mahkamah tinggi mengubahsuai peraturan kelayakan untuk membenarkan anak lelaki Jokowi yang berusia 36 tahun itu bertanding dengan Menteri Pertahanan Prabowo, presiden telah menghadapi dakwaan pelanggaran etika dan undang-undang yang semakin meningkat.

Kontroversi itu telah mendorong Jokowi untuk berulang kali menjelaskan pendiriannya malah menunjukkan kepada wartawan cetakan undang-undang pilihan raya untuk membersihkan namanya.

“Ya, presiden boleh menyertai kempen. Ya, presiden boleh memilih pihak. Semua itu dibenarkan selagi dia tidak menggunakan kemudahan negeri,” katanya kepada pemberita minggu lalu, selepas menghadiri majlis pembelaan bersama Prabowo.

Pengkritik berkata, Jokowi telah melanggar undang-undang pilihan raya dengan tampil berkempen untuk Prabowo semasa menghadiri majlis kerajaan dan jamuan makan bersama, dan calon pesaing mendakwa agensi kerajaan telah mengganggu perhimpunan dan merobohkan bahan promosi di laluan kempen.

“Sesetengah aktiviti kempen kami memang dibatalkan atau tidak dibenarkan oleh pelbagai kerajaan tempatan…dan entiti bukan kerajaan, yang berkemungkinan dipengaruhi oleh mereka yang berkuasa,” kata Ade Chandra, jurucakap kempen bagi calon presiden saingan, Anies Baswedan.

Penyerahan beras negara didakwa menyertakan pelekat kempen Prabowo, menyebabkan aduan daripada pesaing, menurut media.

Kerajaan Indonesia dalam pada itu, menafikan bahawa mana-mana calon mendapat manfaat daripada program bantuan sosial negeri.

Rasa tidak puas hati dengan tindakan Jokowi juga menjangkau kabinetnya. Ketua menteri keselamatan Mahfud MD, yang merupakan calon naib presiden atas tiket pesaing, meletak jawatan pada Khamis, berkata keputusan itu adalah ‘keutamaan etika’ beliau dan beliau perlu ‘memberi tumpuan kepada tugas lain’.

Sehari sebelum itu, pembantunya berkata keputusan Mahud itu disebabkan Jokowi memihak dalam kempen itu.

Sekumpulan ahli akademik di almamater Jokowi, Universiti Gadjah Mada Yogyakarta pula telah mengeluarkan petisyen yang menonjolkan ‘tidak menghiraukan prinsip politik’ presiden, dan menggesa beliau ‘kembali ke jalan demokrasi’.

Terdahulu, hampir 205 juta pengundi didaftarkan untuk mengundi di negara demokrasi ketiga terbesar di dunia itu bagi pengganti Jokowi, yang telah menghabiskan sedekad memegang jawatan dan dihadkan kepada dua penggal oleh perlembagaan.

Dengan kelebihan 20 mata dalam tinjauan pendapat, Prabowo, 72 adalah pilihan yang jelas,  dengan penganalisis politik mengatakan sebahagian besarnya adalah didorong oleh sokongan Jokowi.  HARAKAHDAILY  1/2/2024

- Advertisement -