Lapan tips peperiksaan SPM Mushi Mahfodz

Nushi Mahfodz menampilkan lapan tips khusus buat calon-calon SPM.
- Advertisement -

KUALA LUMPUR: “Selamat menduduki Sijil Pelajaran Malaysia (SPM). Esok, anak-anak kita akan mula menjawab Peperiksaan bertulis SPM di seluruh negara.” 

Itu ucapan mesra ahli Dewan Undangan Negeri (DUN) Semenyih, Nushi Mahfodz, untuk calon SPM yang bakal menduduki peperiksaan bertulis bermula esok, 30 Jan hingga 7 Mac 2024.

- Advertisement -

Sehubungan itu, beliau berkongsi tips untuk menghadapi hari-hari peperiksaan yang mendatang supaya anak-anak berada dalam keadaaan mental dan fizikal yang optimum untuk menghadapi peperiksaan. 

Tips ini juga direka dalam bentuk infografik yang menarik dan akan menarik perhatian orang ramai khususnya anak-anak.

“Tips pertama adalah anak-anak perlu untuk b????? ????. ????? dan ???. Memulakan hari dengan bangun awal memberikan mereka persiapan mental yang lebih baik. Solat dan doa menjadi asas kekuatan emosi dan spiritual sepanjang peperiksaan.

“Kedua, makan makanan ?????????? ???????? ??????? ??? ??? ??????. Nutrisi yang mencukupi terutama protein memberikan tenaga tahan lama, sementara air kosong membantu kecerdasan dan konsentrasi.

“Ketiga, s???? ?????? untuk pastikan lokasi dan jadual kertas hari ini untuk mengelakkan sebarang kesilapan dan kekeliruan. Pastikan ???? ???????????, ??? ?????????? ??? ???? ????? dibawa bersama. Bawa bersama air kosong kerana hidrasi yang baik membantu fokus dan fungsi kognitif,” katanya.

Seterusnya, beliau menasihati agar apabila calon telah mendapat kertas soalan perlulah untuk membaca soalan dengan tenang.

“Keempat, m???????? ??????????? ?????? ?????? dengan tenang membantu melihat keseluruhan urutan kertas soalan dan merancang masa menjawab soalan.

“Kelima, calon perlu m??? ???????? ?????? ?????? ???? ????? dan lafaz bismillah agar dapat membina keyakinan dan momentum positif untuk menghadapi soalan yang lebih mencabar.

“Keenam, jika tersekat (menghadapi kesukaran dalam kertas soalan), ????? ????? ????? tiga ???? dan beritahu diri ‘saya boleh buat Insya-Allah’. Minum sedikit untuk memastikan badan tidak mengalami dehidrasi. Jawablah semua soalan walaupun hanya separa yakin,” katanya lagi.

Sehubungan itu, beliau menasihati agar calon perlu sentiasa ????? ??????? ??????? ?????? (kepada pemeriksa bertugas) untuk mengelakkan markah terbazir akibat kecuaian.

Beliau turut memberi peringatan kepada calon agar elakkan untuk berbincang soalan yang telah dijawab. 

Oleh demikian, Nushi menasihati agar calon menggunakan tenaga agar ???????? ????? ?????? ???? ?????? untuk mengekalkan mentaliti positif.

“Persediaan anak-anak dan kerja keras guru-guru akhirnya akan teruji pada hari-hari ini. Semoga Allah rahmati usaha bersama kita dan mengurniakan kejayaan gemilang buat anak-anak kita. Aamin,”  katanya.  HARAKAHDAILY  29/1/2024

- Advertisement -