Portugal catat kemenangan ke-10 berturut-turut

Portugal menamatkan kempen pusingan kelayakan Euro 2024 dengan rekod kemenangan 100 peratus. (FOTO: Newvision.co.ug)
- Advertisement -

PARIS: Portugal menamatkan kempen kelayakan Euro 2024 mereka dengan rekod kemenangan 100 peratus dengan menewaskan Iceland 2-0 pada Ahad, selepas Serbia menempah tempat ke pusingan akhir tahun depan di Jerman dan Romelu Lukaku menjaringkan empat gol untuk Belgium.

Bruno Fernandes dan Ricardo Horta masing-masing menjaringkan gol untuk Portugal kendalian Roberto Martinez, dengan Cristiano Ronaldo tiada dalam senarai penjaring, berakhir dengan 10 kemenangan daripada 10 perlawanan dalam Kumpulan J.

- Advertisement -

Juara 2016 itu akan menjadi antara pilihan untuk gelaran dalam apa yang boleh menjadi kejohanan utama terakhir Ronaldo yang kini berusia 38 tahun, lapor BBC Sport.

Slovakia menamatkan saingan lapan mata di belakang Portugal di tempat kedua kelayakan selepas menang 2-1 ke atas Bosnia dan Herzegovina di Zenica.

Luxembourg, yang akan menuju ke play-off, ketinggalan lima mata lagi selepas menamatkan persembahan mengagumkan peringkat kumpulan dengan kejayaan 1-0 di Leichtenstein.

Pada awal Ahad, Serbia layak buat kali pertama sebagai negara merdeka, selepas empat kegagalan sebelum ini untuk ke acara utama, dengan keputusan seri 2-2 menentang Bulgaria.

Pasukan Serbia itu menduduki tempat kedua dalam Kumpulan G di belakang Hungary yang melenyapkan harapan Montenegro untuk mara dengan menewaskan mereka 3-1 di Budapest.  HARAKAHDAILY 20/11/2023

- Advertisement -