Kriket: Afghanistan catat kemenangan bersejarah ke atas Pakistan 

Pasukan kriket Afghanistan meraikan kemenangan mereka mengalahkan Pakistan dalam Piala Dunia Kriket 2023 di Chennai, India pada 24 Okt 2023. (FOTO: REUTERS)
- Advertisement -

CHENNAI, India: Afghanistan menewaskan Pakistan dengan kemenangan bersejarah  buat kali pertama dalam pertarungan getir di medan Piala Dunia Kriket ODI 2023.

Tiga pemain Afghanistan, masing-masing Ibrahim Zadran membuat 87 pukulan, Rahmanullah Gurbaz 65 pukulan dan Rahmat Shah 77 pukulan tanpa kalah apabila pasukan negara itu mencapai sasaran 283 pukulan dengan lapan wiket dan berbaki enam pukulan bola.

- Advertisement -

Sehubungan itu, Afghanistan naik ke tangga keenam, meninggalkan penyandang England di tangga tercorot, lapor BBC.

Ia adalah kemenangan pertama Afghanistan ke atas Pakistan dalam kejohanan ODI pada percubaan kelapan, dengan jumlah mereka 286-2 menyaksikan pasukan itu mengatasi rekod kejayaan mengejar sebelumnya 276-8 apabila mencatatkan 274 pukulan untuk menewaskan Emiriah Arab Bersatu pada 2014.

Ia juga merupakan kemenangan Piala Dunia ketiga Afghanistan, selepas menang ke atas Scotland pada 2015 dan England pada awal kejohanan ini.

Peminat Afghanistan yang berada di antara penonton menjadi teruja  apabila kapten Hashmatullah Shahidi mencecah larian kemenangan, dengan para pemain memberi tabik hormat kepada mereka dengan pusingan penghormatan, ada yang berselimutkan dengan bendera negara.

Perlawanan itu mengimbas kembali kenangan tentang satu lagi kejutanb antara kedua-dua pasukan di Headingley pada Piala Dunia 2019, walaupun Afghanistan yang muncul kali ini untuk akhirnya menewaskan negara  jiran mereka itu  dalam format ini.

Ia juga membuktikan kemenangan Afghanistan ke atas England di New Delhi bukanlah kebetulan kerana mereka mengharungi dengan hebat di bawah tekanan semasa mengejar larian.

Pemain pembuka, Gurbaz dan Zadran membuat permulaan yang cemerlang untuk memastikan mereka kekal di hadapan kadar yang diperlukan, meletakkan 130 untuk wiket pertama.

Gurbaz mendahului Usama Mir sebagai pemain ketiga dan Zadran terperangkap di belakang Hassan Ali  tetapi Afghanistan menunjukkan daya tahan untuk mengekalkan momentum mereka.

Selepas memulakan kejohanan dengan kemenangan berturut-turut, Pakistan kini tewas tiga kali berturut-turut untuk meninggalkan harapan separuh akhir mereka dalam bahaya.

Mereka bermula dengan baik dengan pemukul dan mencapai 56-0 selepas powerplay, pukulan 10-atas terbaik mereka terlebih dahulu di Piala Dunia ini, tetapi babak mereka terhenti kerana mereka dibelenggu oleh serangan hebat Afghanistan.

Afghanistan mempamerkan kematangan dan ketenangan yang luar biasa dalam permainan, walaupun usaha mereka dibantu oleh permainan Pakistan yang sedikit bercelaru. 

Kapten Afghanistan, Hashmatullah Shahidi ketika mengulas mengenai pasukannya berkata: “Kemenangan ini sangat bagus. Cara kami mengejar adalah sangat profesional dan cara kami melakukannya akan membantu kami memasuki perlawanan lain kami sekarang.

“Kami bermain kriket berkualiti. Kami sentiasa mempunyai keyakinan dan pada permulaan kejohanan, saya memberitahu pasukan bahawa saya mahu menjadikannya satu sejarah untuk negara dan rakyat kami. Sebelum ini, kami melakukannya ketika menentang England dan kini dengan Pakistan.

Sementara, Kapten Pakistan, Babar Azam pula mengakui kekalahan pasukannya benar-benar menyedihkan.

“Afghanistan bermain dengan sangat baik tetapi kami memberi mereka banyak larian dan ia merugikan kami. Kami perlu memperbaikinya dalam perlawanan seterusnya,” katanya.

Pakistan kekal di Chennai untuk perlawanan seterusnya menentang Afrika Selatan pada Jumaat (27 Okt) ini, manakala Afghanistan menuju ke Pune untuk menentang Sri Lanka pada Isnin (30 Okt). – HARAKAHDAILY 24/10/2023

- Advertisement -