Agesa ditipu ejen bola sepak palsu di Malaysia

Bekas penyerang Nairobi City Stars, David Agesa yang telah menjadi mangsa penipuan ejen bola sepak palsu. (FOTO: Pulse Sports Kenya)
- Advertisement -

NAIROBI: Bekas penyerang Nairobi City Stars, David Agesa baru-baru ini kembali ke Kenya dengan kisah penipuan dan mungkir janji selepas menjadi mangsa penipuan  oleh ejen bola sepak palsu di Malaysia.

Dalam usia 27 tahun, Agesa menaruh harapan tinggi untuk menandatangani kontrak  perjanjian lumayan dengan pasukan teratas Malaysia, tetapi sebaliknya,  mendapati dirinya terkandas di Kuala Lumpur tanpa apa-apa selain janji kosong.

- Advertisement -

Kisah malang Agesa bermula apabila dia diperkenalkan dengan ejen Ivory Coast melalui bekas jurulatihnya di Kenya. Jurulatih itu, yang sudah biasa dengan keupayaan Agesa, memainkan peranan penting dalam menghubungkannya dengan ejen berkenaan, lapor Pulse Sports Kenya.

Walaupun keterujaan awal dan apa yang kelihatan sebagai peluang yang sah, impian Agesa dengan cepat bertukar menjadi mimpi ngeri.

“Semuanya telah dipersetujui, dan kami membincangkan formaliti. Saya ingin mendapatkan kontrak yang lumayan dengan pihak teratas di Malaysia. 

“Kami meneruskan, dan saya menerima jemputan daripada agensi itu, yang terletak di Malaysia. Jadi sejak itu, kami terpaksa memproses tiket penerbangan, yang mana saya perlu memproses sendiri semula. 

“Saya terpaksa membayar kepada ejen bayaran perkhidmatan untuk perkhidmatan yang saya perlu mendapatkan tandatangan terus ke kelab,” kata Agesa kepada Persatuan Kebajikan Pemain Bola Sepak Kenya (KEFWA).

Sebaik tiba di lapangan terbang di Kuala Lumpur, Agesa mendapati dirinya berada dalam situasi yang membingungkan. 

Walaupun ada jaminan daripada ejen, tiada sesiapa yang menerimanya. Kecewa dan menunggu sehingga tengah malam, dia akhirnya terpaksa mencari hotel untuk menginap.

Ketika hari bertukar menjadi minggu dan bulan, Agesa kekal di Malaysia, dengan peluang yang dijanjikan semakin menjauh.

“Ketika saya menunggu, semakin lama saya tinggal, saya menyedari bahawa ada sesuatu yang tidak kena. 

“Ia menjadi situasi yang tertekan, dan mereka cuba pergi ke kedutaan, tetapi tiada jalan penyelesaian.

“Namun, KEFWA datang dan mengatur segala-galanya. Mereka mengatur untuk perjalanan saya kembali. Justeru, saya menggesa pemain di luar sana untuk mengetahui ejen yang benar dan palsu,” sambungnya.

Produk dari Sekolah Tinggi Kaimosi, Agesa mendapat perhatian daripada kelab di luar negara, dengan potensi perpindahan ke Baridhara FC di Bangladesh, namun, impiannya hancur selepas mimpi ngerinya yang dialami di Malaysia itu.

Sebelum dilanda nasib malang itu, Agesa telah pun menceburi bola sepak antarabangsa, pernah berkhidmat dengan Revengers FC di Seychelles. 

Kemahirannya pernah dipamerkan di padang Nairobi City Stars, sebuah kelab yang mungkin tidak berfungsi tetapi masih menyimpan kenangan tentang sumbangan besar Agesa.

Susulan insiden malang ini, Agesa mengeluarkan mesej amaran kepada rakan pemain yang lain, menasihati mereka supaya berhati-hati dengan tarikan dan perangkap yang dikaitkan dengan ejen palsu.

Amaran pemain bola sepak itu datang sebagai peringatan tentang keperluan kewaspadaan dan pengesahan menyeluruh dalam menangani individu yang menjanjikan tawaran lumayan dalam dunia sukan luar negara. – HARAKAHDAILY 5/10/2023

- Advertisement -