‘Makhluk halus’ cetus pemanasan global

Terdapat lebih banyak 'benda bernyawa' di bawah glasier di Greenland dan ada antaranya sedang giat mencairkannya dengan cepat. (FOTO: Earth.com)
- Advertisement -

Tidak ada tumbuhan, dan hanya sedikit haiwan, dengan manusia jarang datang ke situ. Glasier besar di Greenland telah lama dianggap sebagai tidak lebih sekadar gurun ais yang dibina lapisan ais bersaiz gergasi, lokasi di mana kehidupan normal hampir tiada.

Namun sekarang, nampaknya tanggapan itu ternyata salah. Sebenarnya, terdapat lebih banyak kehidupan dan hidupan di glasier daripada apa yang kita sangka selama ini.

Diketuai Prof Alexandre Anesio, sekumpulan penyelidik dari Jabatan Sains Alam Sekitar di Universiti Aarhus, Denmark telah mendapati bahawa glasier tersebut dipenuhi dengan beribu-ribu hidupan. 

- Advertisement -

Hasil kajian itu mendapati gurun ais Greenland dipenuhi dengan kehidupan, baik di permukaan mahupun di bawahnya. 

Terdapat organisme mikroskopik atau ‘makhluk’ bersaiz sangat kecil atau halus yang sehingga baru-baru ini ketika kaji selidik tersebut dilaksanakan, ilmu pengetahuan sains dan teknologi tidak pernah tahu akan kewujudannya. 

Malah kini, terdapat bukti yang menunjukkan bahawa makhluk kecil itu mewarnai ais dan menjadikannya lebih cepat cair.

Ia hadir dalam bentuk mikrob yang telah menyesuaikan diri dengan hidupan di atas ais berkenaan – bukan hanya satu atau dua spesies, tetapi beberapa ribu spesies yang berbeza.

“Satu lopak kecil air cair pada glasier dengan mudah boleh mempunyai 4,000 spesies berbeza yang tinggal di dalamnya. 

“Mereka hidup pada bakteria, alga, virus dan kulat mikroskopik. Ia adalah keseluruhan ekosistem yang tidak pernah kita ketahui wujud sehingga baru-baru ini.

“Oleh itu, ia mungkin tidak mengejutkan bahawa kehidupan juga hidup subur di glasier. Lagipun ada sumber matahari, oksigen dan air,” katanya.

Namun begitu, sehingga hasil kajian ini didapati, penyelidik percaya bahawa ais mempunyai terlalu sedikit khasiat untuk mengekalkan kehidupan di situ. 

“Namun, mereka (penyelidik) salah. Masih ada khasiat (untuk kehidupan) tetapi hanya dalam kuantiti yang sangat kecil,” tegas Anesio.

Alga yang mewarnai ais kelihatan seperti ini di bawah mikroskop, mikroorganisma panjang yang melindungi diri mereka daripada sinaran matahari dengan lapisan pigmen gelap. (FOTO: Alexandre Anesio)

Alga hitam

Salah satu mikroorganisma di atas ais yang kebanyakan masa penyelidik habiskan untuk menyiasat ialah alga hitam kecil. 

Alga tumbuh di atas ais dan menjadikannya hitam. Terdapat sebab mengapa alga hitam begitu menarik bagi penyelidik yang mengkaji permukaan ais.

“Apabila ais menjadi gelap, ia menjadi lebih sukar untuk memantulkan cahaya matahari. Sebaliknya, haba daripada sinaran matahari diserap oleh ais, yang mula mencair. Semakin banyak ais mencair, semakin panas suhu di bumi. Oleh itu, alga memainkan peranan peranan penting dalam pemanasan global,” ujarnya.

Dalam beberapa tahun kebelakangan ini, kawasan ais yang lebih besar telah dicemari oleh alga, menjadikan ais cair lebih cepat dan menurut  Anesio, alga meningkatkan pencairan ais sebanyak kira-kira 20 peratus.

Alga di atas ais juga wujud sebelum manusia menjadikan punca pemanasan global melalui perindustrian. 

Walau bagaimanapun, perubahan iklim bermakna musim bunga tiba lebih awal di Artik dan akibatnya alga mempunyai musim yang lebih panjang untuk tumbuh dan merebak.

Alga itu merebak lebih sedikit setiap tahun. Apabila saya pergi ke Greenland, saya kini melihat kawasan yang luas di mana ais benar-benar gelap kerana ‘penaklukan’ alga berkenaan,” katanya.

Prof Alexandre Anesio mengetuai pasukan penyelidik yang membuat kajian terhadap hidupan bersaiz halus di Greenland.

Virus serang, makan bakteria

Anesio dan kumpulan penyelidiknya menghabiskan banyak masa memfokus terhadap alga hitam kerana mereka cuba untuk mengetahui sama ada pertumbuhan mikrob boleh diperlahankan.

Disebabkan keseimbangan dalam kebanyakan ekosistem wujud adalah hasil interaksi pelbagai  jenis organisme yang mengawal satu sama lain, jadi kaji selidik ini cuba mencari jawapan lebih lanjut tentang hubungan antara mikrob yang berbeza.

“Pelbagai mikroorganisma yang hidup dalam ais memberi kesan antara satu sama lain. Ada yang meninggalkan pemakanan yang menyebabkan mikroorganisma lain hidup. 

“Zarah virus kecil menyerang dan memakan bakteria. Kami percaya bahawa sesetengah spora kulat boleh memakan alga hitam. Fakta inilah yang kami cari,” katanya. 

Bagaimanapun, beliau menegaskan bahawa, walaupun mereka mencari jalan untuk mengekang pertumbuhan alga, ia tidak akan menyelesaikan perubahan iklim, walaupun ia mungkin boleh memperlahankan prosesnya.

“Pertumbuhan alga adalah akibat daripada kita (manusia) telah  melepaskan terlalu banyak gas rumah hijau ke atmosfera. Di sinilah masalah itu mesti diselesaikan. Kita perlu memberi tumpuan kepada memperlahankan pelepasan gas rumah hijau yang disebabkan oleh manusia seperti kita,” tegas Anesio.

Tapak padang lokasi kajian di Greenland. (Foto a hingga c) Glasier Mittivakkat di SE-Greenland; (a) peralihan daripada salji ke permukaan ais; (b) permukaan glasier, dan (c) paparan jarak dekat permukaan ais. (d–g) Langjökull, Iceland, (d) seperti yang dilihat dari Kaldadalsvegur (FOTO: Johann Dréo, CC BY-SA 3.0); (e) permukaan glasier Langjökull; dan jarak dekat (f) salji dan (g) permukaan ais. Bar skala dalam c, f, dan g mewakili 10 sentimeter. (FOTO: Astrobiology.com)

Kenapa alga hanya hitam di ais?

Alga ditemui hampir di mana-mana, di lautan, tasik, di atas pokok dan batu, dan juga sebagai spora kecil di udara. 

Kebanyakan alga berwarna kehijauan. Seperti tumbuhan dan pokok, ia berwarna hijau kerana kandungan klorofil dan molekul yang membolehkan mereka berfotosintesis. Namun,  ia berbeza untuk alga hitam.

“Bagi alga hidup di atas ais yang sentiasa dihujani sinaran cahaya matahari, jadi bagi melindungi diri mereka, pigmen hitam dihasilkan dengan banyak.

“Ia sebenarnya pigmen yang sama seperti dalam teh hitam. Pigmen membentuk lapisan pelindung di luar alga dan melindungi molekul klorofil daripada bahaya sinaran matahari,” terang Anesio. 

Menurutnya, apabila pigmen menyerap sinar matahari, ia menghasilkan haba dan haba inilah yang membuatkan ais di sekeliling alga cair.

“Ini sebenarnya memberi manfaat kepada alga. Mereka memerlukan air dan mikronutrien daripada ais untuk hidup. Dan mereka hanya boleh menggunakan air apabila ais itu cair,” katanya.

Ais di Greenland bertukar menjadi warna ungu disebabkan oleh alga hitam.

Hidupan angkasa lepas

Penyelidikan Anesio dan kumpulan penyelidiknya ini turu menarik minat Agensi Aeronautik dan Angkasa Lepas (NASA) yang  juga mengikuti hasil penyelidikannya dengan teliti sebagai rujukan kajian tentang kehidupan di angkasa lepas.

“NASA telah menghubungi pihak kami beberapa kali kerana kami bekerja dengan kehidupan yang tinggal di salah satu tempat paling tidak mesra kehidupan di muka bumi (Greenland). 

“Jika hidupan hidup subur di atas dan di bawah ais, terdapat kebarangkalian bahawa kami juga akan menemui kehidupan di dalam ais di planet Marikh, Musytari dan Zuhal sebagai contoh,” katanya.

Sebelum menghantar penjelajahan kapal angkasa Perseverance (dari 30 Julai 2020 hingga 18 Feb 2021) ke Marikh, NASA telah menjemput Anesio untuk mesyuarat bersama pihaknya.

“Mereka bimbang rover (alatan khas yang dihantar ke Marikh) akan membawa bersamanya mikrob dari bumi. Mikrob yang mungkin dapat bertahan di Marikh dan mencemarkan sampel yang akan mereka ambil dari Marikh. 

“Jadi, pihak NASA  ingin tahu dalam keadaan apa kehidupan di Marikh boleh bertahan. Apakah adakah had untuk hidup di sana?

“NASA begitu berminat dengan penyelidikan kehidupan di dalam ais kerana kami tidak menemui air dalam bentuk cecair di mana-mana planet lain dalam sistem suria. Belum lagi. Tetapi kami telah menemui banyak ais,” jelas Anesio.

Walau bagaimanapun, ujarnya lagi, terdapat bukti yang menunjukkan bahawa terdapat lautan berair di bawah permukaan beku di bulan Zuhal (dikenali sebagai Enceladus ) dan di bulan Musytari (iaitu Europa).

“Justeru salah satu keperluan hidup, seperti yang kita ketahui adalah air. Oleh itu, NASA dan agensi angkasa lepas lain sangat berminat untuk mengetahui lebih lanjut tentang jenis kehidupan yang boleh hidup di atas dan di bawah ais di angkasa lepas,” tegasnya. 

Ini kerana menurut Anesio, organisme yang boleh hidup di Greenland mungkin adalah hidupan yang bakal ditemui hidup di dalam ais di Enceladus dan Europa.

“Seperti kami, NASA sangat berminat dengan cara mikroorganisma berfungsi di dalam lapisan  ais berfungsi. Berapa banyak nutrisi yang mereka perlukan? 

“Apakah jenis pemakanannya? Dan bagaimana ekosistem mereka adalah sebahagian daripadanya yang berfungsi? Ini adalah soalan yang kami harap dapat berikan jawapan pada masa hadapan,” katanya. – HARAKAHDAILY 19/5/2023

- Advertisement -