Hanya satu umrah dibenarkan sepanjang Ramadan

- Advertisement -

MAKKAH: Kementerian Haji dan Umrah Arab Saudi mengeluarkan garis panduan baharu untuk jemaah yang ingin menunaikan umrah sepanjang Ramadan.

Kementerian tersebut berkata bahawa jemaah haji tidak lagi dibenarkan mengulang umrah dan hanya boleh mengerjakannya sekali sahaja pada bulan mulia kali ini.

- Advertisement -

Langkah tersebut adalah bagi memastikan semua jemaah yang ingin menunaikan umrah sepanjang Ramadan berpeluang melakukannya dengan mudah dan selesa, lapor Saudi Gazette.

Sehubungan itu, Kementerian itu menegaskan keperluan jemaah haji mendapatkan permit daripada aplikasi Nusuk untuk menunaikan umrah, selain pentingnya komitmen mereka pada masa yang ditetapkan.

“Tiada ciri untuk meminda tarikh umrah, tetapi jemaah haji boleh memadam pengesahan terhadap mereka melalui aplikasi Nusuk, sebelum memasuki masa yang dibenarkan dan kemudian mereka boleh mengeluarkan permit baharu,” ujar kenyataan itu.

“Pengesahan itu dikemas kini secara berkala,  jika jemaah haji tidak menemui tarikh untuk tempahan, mereka boleh mencari tarikh lain pada masa akan datang,” ujar kenyataan itu. – HARAKAHDAILY 27/3/2023

- Advertisement -