Nadia Kahf hakim berhijab pertama di New Jersey

Nadia Kahf. (FOTO: Twitter/The Siasat Daily)
- Advertisement -

NEW JERSEY: Peguam warga Amerika Syarikat, Nadia Kahf menjadi orang pertama berhijab yang duduk di bangku hakim selepas dilantik ke Mahkamah Tinggi New Jersey.

Peguam kelahiran Syria itu mengangkat sumpah pada Khamis untuk berkhidmat sebagai hakim di Mahkamah Tinggi Passaic County, lapor The Siasat Daily.

- Advertisement -

Kahf berhijrah ke AS dari Syria ketika dia baru berusia dua tahun; dan sepanjang kerjayanya, beliau telah berkhidmat sebagai ahli lembaga pengarah untuk ketua Majlis Perhubungan Islam Amerika New Jersey sejak 2003.

Beliau juga berkhidmat sebagai presiden Pusat Islam Passaic County, yang merupakan salah satu masjid terbesar di negeri New Jersey.

Banyak laporan media menyifatkan Kahf sebagai hakim berhijab pertama di AS, namun  sumber lain telah menekankan bahawa hakim Islam pertama AS berhijab ialah Carolyn Walker-Dialo, yang mengangkat sumpah sebagai hakim mahkamah sivil di New York pada 2015.

Wartawan Anil Sural menegaskan bahawa Kahf adalah hakim berhijab pertama di New Jersey, tetapi tidak di AS.

“Pada 2015 Carolyn Walker-Diallo adalah hakim berhijab pertama di AS,” katanya dalam tweet sambil mempertikaikan laporan berita yang mengenal pasti Kahf sebagai hakim berhijab pertama dalam sejarah AS.

Walaupun dua wanita Islam itu adalah satu-satunya hakim yang diketahui berhijab di AS, ramai lagi umat Islam yang berkhidmat sebagai hakim di AS.

Salah seorang daripadanya  ialah Zahid Quraishi dari Pakistan-Amerika, yang mencipta sejarah pada 2021 dengan menjadi hakim persekutuan Muslim pertama di AS. – HARAKAHDAILY 27/3/2023

- Advertisement -