Ekspo Riyadh 2030 bakal bawa dunia ke Riyadh

Rombongan perwakilan Misi Siasatan Bureau International des Expositions bertemu dengan menteri-menteri Saudi untuk membincangkan mengenai tawaran terhadap negara itu untuk menjadi tuan rumah Pameran Ekspo Dunia 2030. (FOTO: SPA)
- Advertisement -

RIYADH: Anggota perwakilan Biro International des Expositions Inquiry Mission pada hari ini, Jumaat mengadakan pertemuan dengan Menteri Perdagangan Arab Saudi, Majid Alkassabi bagi membincangkan bidaan Arab Saudi untuk menjadi tuan rumah Pameran Ekspo Dunia 2030.

Misi Siasatan Biro Antarabangsa des Expositions itu juga mengadakan perbincangan dengan Menteri Pelancongan Saudi, Ahmad Al-Khateeb yang membentangkan rangka tindakan kerajaan untuk apa yang disebutnya sebagai ‘tapak tapak dan jejak pengunjung yang paling berkesan’ untuk Ekspo Riyadh 2030, lapor SPA.

- Advertisement -

Menteri itu mengisytiharkan bahawa kerajaan Saudi berada di landasan yang betul untuk membangunkan sektor pelancongan yang mampan dan merealisasikan projek-projek berpotensi  yang akan menjadikan Saudi dan Riyadh, khususnya sebagai salah satu destinasi pelancongan paling penting di dunia. 

“Perancangan kami akan menyumbang kepada pencapaian visi kami untuk mengalu-alukan 100 juta pelancong menjelang  Tahun 2030,” katanya.

Beliau menegaskan bahawa  keazaman kerajaan Saudi dan kesediaan Riyadh adalah untuk menampung jumlah pengunjung terbesar ke Ekspo Riyadh 2030.

“Sejak kerajaan Arab Saudi pertama kali membuka pintunya kepada pelawat antarabangsa, ia telah melihat perubahan asas dalam industri perhotelannya, menjadikannya menarik kepada pengembara riadah global,” tambahnya.

Delegasi  tersebut meneruskan lawatan ke ibu pejabat Pihak Berkuasa Pembangunan Pintu Diriyah, di mana mereka diberi taklimat mengenai rancangan pembangunannya oleh Ketua Pegawai Eksekutif Jerry Inzerillo. 

Rombongan kemudiannya melakukan lawatan ke daerah Turaif dan Bujairi.

Hari itu berakhir untuk ahli Misi Inkuiri pada majlis makan malam bersama Menteri Ekonomi  dan Perancangan Saudi, Faisal Al-Ibrahim,yang menonjolkan usaha  negara itu untuk mempelbagaikan ekonominya dan meningkatkan bahagian dan sumbangan Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK) sektor bukan minyak.

“Riyadh mempunyai peranan yang besar untuk dimainkan dalam strategi kepelbagaian ekonomi Arab Saudi sebagai hab serantau yang berkembang untuk syarikat multinasional yang lebih besar daripada sektor strategik yang berbeza,” kata Al-Ibrahim.

“Meningkatkan pelancongan adalah bahagian penting dalam strategi kepelbagaian ekonomi. Sejak Arab Saudi membuka pintunya kepada dunia dengan pelancaran visa pelancongan, pelawat dari seluruh dunia telah datang untuk menerokai sejarah purba negara, landskap yang menarik dan layanan mesra,” kata Al-Ibrahim lagi.

Saudi yang pada tahun lalu menerima kunjungan 67 juta pelawat bakal menganjurkan Pameran Ekspo Dunia  2030 dari 1 Okt 2030 hingga 31 Mac 2031, memandangkan cuaca baik di ibu negara tersebut dalam tempoh berkenaan. – HARAKAHDAILY 10/3/2023

- Advertisement -