Palestin berhak jadi anggota penuh PBB

Duta Palestin ke PBB, Riyad Mansour. (FOTO: AFP)
- Advertisement -

NEW YORK CITY: Pemberian status keanggotaan negara penuh Palestin di Pertubuhan Bangsa-bangsa Bersatu (PBB) akan menjadi langkah praktikal yang boleh mengekalkan penyelesaian konflik dan membantu menggiatkan semula proses damai antara Israel dan Palestin.

- Advertisement -

Duta Palestin ke PBB, Riyad Mansour yang gelaran rasminya ialah Pemerhati Tetap Negara Palestun kepada PBB dalam temu bual eksklusif dengan Arab News di ibu pejabat PBB di New York, berkata bahawa inisiatifnya adalah  berpaksikan pada hak semula jadi dan undang-undang Palestin untuk menjadi ahli penuh dalam (sistem) PBB.

Beliau telah memulakan rundingan  pada tahun ini dengan anggota Majlis Keselamatan PBB untuk mendesak resolusi bagi mengangkat Palestin daripada status semasanya sebagai negara pemerhati dan mengiktirafnya sebagai ahli penuh di organisasi global itu.

“Pengiktirafan terhadap Palestin ini lebih mendesak di tengah-tengah percubaan Israel untuk melemahkan prospek penyelesaian munasabah secara unilateral yang boleh mewujudkan sebuah negara Palestin yang merdeka, dengan ‘mewujudkan bukan sahaja realiti satu negara (tetapi) realiti apartheid’,” jelas beliau.

Jurucakap presiden Perhimpunan Agung PBB, Paulina Kubiak Greer.

Sikap berdiam diri Washington

Mansour berkata beliau telah mendapat sokongan yang mencukupi daripada anggota Majlis Keselamatan PBB – termasuk undian dari Ireland, Albania dan Norway – untuk mendapatkan cadangannya supaya Palestin diberikan keahlian penuh negara dalam Perhimpunan Agung PBB.

Sementara Paulina Kubiak Greer, jurucakap presiden Perhimpunan Agung PBB , memberitahu Arab News bahawa perkara 4 Piagam PBB menyatakan bahawa keahlian adalah keputusan Perhimpunan Agung atas saranan Majlis Keselamatan. 

“Perhimpunan Agung tidak boleh memutuskan keahlian tanpa syor daripada Majlis Keselamatan,” ujarnya.

Menjelaskan lebih lanjut, ujar Mansour pula, walaupun pemberian status keahlian penuh negara kepada Palestin akan selaras dengan usaha pentadbiran AS semasa untuk ‘langkah praktikal’ untuk mencapai penyelesaian konflik Israel-Palestin.

Ahli mesyuarat Jawatankuasa Inisiatif Keamanan pada Perhimpunan Agung PBB ke-77 pada 21 September 2022. (FOTO: SPA)

“Saya telah memaklumkan kepada Linda (Thomas-Greenfield, duta AS ke PBB), dalam lebih daripada satu mesyuarat, bahawa jika anda tidak menyukai idea kami, letakkan di atas meja alternatif anda – idea praktikal untuk melindungi dan melindungi penyelesaian dua keadaan. 

“Tetapi jika anda memberitahu saya anda tidak menyukai idea saya, dan anda tidak mencadangkan penyelesaian alternatif, itu tidak boleh diterima.”

Mansour percaya sikap berdiam diri  di Washington berkaitan dengan keutamaannya untuk ‘penyelesaian Palestin-Israel  yang dirundingkan,’ satu jalan yang menurut Mansour, berterusan disokong oleh rakyat Palestin.

“Rakyat Palestin tidak mempunyai bantahan untuk berunding dengan sesiapa, termasuk pihak Israel – (dengan syarat rundingan dijalankan) berdasarkan undang-undang antarabangsa dan konsensus global, termasuk Inisiatif Keamanan Arab – jika pihak Israel bersedia berbuat demikian,” tegas beliau.

Duta Amerika Syarikat ke PBB, Linda Thomas-Greenfield. (FOTO: Usun.Usmission.gov)

Sokongan berterusan Arab Saudi

Inisiatif Keamanan Arab ialah cadangan yang dimulakan oleh Arab Saudi sebelum ini untuk menamatkan konflik Arab-Israel yang pada mulanya disahkan oleh Liga Arab pada tahun 2002. 

Ia termasuk tawaran normalisasi hubungan antara negara Arab dan Israel sebagai balasan kepada pengunduran penuh Israel. dari Wilayah Pendudukan, ‘penyelesaian adil’ isu pelarian Palestin, dan penubuhan negara Palestin dengan Baitulmaqdis Timur sebagai ibu kotanya.

Mansour berterima kasih kepada negara-negara Arab kerana terus bersatu menyokong Palestin di PBB dan tidak pernah gagal mengundi memihak kepada Palestin. Secara khususnya, beliau menekankan peranan yang dimainkan oleh Saudi.

Presiden Palestin, Mahmoud Abbas menunjukkan gambar penderitaan rakyat Palestin ketika beliau berucap pada sesi ke-77 Perhimpunan Agung PBB pada 23 September 2022 di New York. (FOTO: Getty Images/AFP).

“Arab Saudi mempunyai kedudukan yang sangat, sangat penting dan berkuasa. Kami bersyukur kerana rakyat Saudi tidak menyimpang daripada menyokong hak rakyat Palestin. Mereka tidak menyimpang daripada menghormati dan menghormati Inisiatif Keamanan Arab, yang mereka lancarkan 20 tahun lalu di sidang kemuncak Arab di Beirut.

“Kami juga berterima kasih kepada Saudi apabila mereka dengan jelas dan berani, pada sidang kemuncak Jeddah, di hadapan Presiden AS, Joe Biden, mengatakan bahawa persoalan Palestin adalah persoalan utama bagi negara-negara Arab dan Inisiatif Keamanan Arab masih dihormati dan dihormati. 

“Perkara-perkara ini bagi kami merupakan intipati kedudukan Arab (dan) kami mengharapkan daripada mereka tidak kurang daripada itu,” jelas Mansour.

Presiden Pihak Berkuasa Kebangsaan Palestin, Mahmoud Abbas baru-baru ini berkata bahawa langkah dibuat untuk meningkatkan desakan untuk status keahlian penuh negara di PBB. 

Sejak musim panas, ujarnya, beliau telah membangkitkan perkara itu dengan Presiden Perancis Emmanuel Macron dan Raja Abdullah II dari Jordan, serta  Biden semasa lawatan presiden AS itu ke Bethlehem pada Julai lalu.

“Kunci kepada keamanan dan keselamatan di rantau kita bermula dengan mengiktiraf negara Palestin,”  kata Abbas kepada Biden pada masa itu.

Terdahulu, pihak Berkuasa Kebangsaan Palestin pertama kali memohon status keahlian penuh PBB pada tahun 2011. 

Ia berhujah bahawa organisasi itu pada 1947 menerima pakai Resolusi 181, yang membahagikan tanah Palestin kepada dua negara, satu tindakan yang berkesan sebagai ‘sijil kelahiran untuk Israel’. 

Rakyat Palestin sebahagian daripada manusia

Dalam hujahnya, ia berkata PBB kini mempunyai ‘tugas moral dan bersejarah’ untuk menyelamatkan peluang keamanan dengan mengeluarkan sijil kelahiran yang sama untuk Palestin.

Perkara itu dirujuk kepada Jawatankuasa Kemasukan Ahli Baru untuk pertimbangan tetapi tentangan pada masa itu daripada pentadbiran Presiden AS, Barack Obama yang ketika itu menghalang jawatankuasa itu daripada mengeluarkan cadangan sebulat suara kepada Majlis Keselamatan.

Pada 2012, majoriti dalam Perhimpunan Agung mengundi untuk menaikkan status Palestin daripada ‘entiti’ semata-mata kepada negara pemerhati, status yang sama diberikan kepada Vatican; 138 negara mengundi menyokong, sembilan menentang dan 41 berkecuali.

Undi itu sebahagian besarnya simbolik, kerana negara pemerhati tidak boleh mengundi pada resolusi Perhimpunan Agung, tetapi ia membawa kepada Palestin menyertai lebih daripada 100 perjanjian dan konvensyen antarabangsa sebagai parti negara.

“Ini telah membolehkan rakyat Palestin, ‘menjadi sebahagian daripada manusia’, mengambil tempat mereka di dunia dan berkongsi kebimbangannya,” ujar Mansour.

Pihak berkuasa AS sebelum ini  telah berusaha untuk meyakinkan rakyat Palestin agar tidak meneruskan usaha mereka untuk mendapatkan keahlian penuh PBB, mengulangi hujah mereka yang sama bahawa ia hanya akan memintas rundingan damai yang sepatutnya dengan Israel.

“AS telah jelas tentang penentangan kami terhadap tawaran Palestin untuk menjadi ahli penuh di PBB,” kata seorang pegawai AS kepada Arab News. 

Menurutnya, tiada jalan pintas ke negara Palestin di luar rundingan langsung antara pihak. AS menumpukan usaha untuk mendekatkan rakyat Palestin dan Israel dalam usaha mencapai matlamat dua negara ini, untuk dua rakyat, hidup berdampingan dalam keamanan dan keselamatan. 

“AS kekal komited kepada penyelesaian konflik Israel-Palestin. Seperti yang dikatakan oleh Presiden Biden, di samping Presiden Abbas pada bulan Julai bahawa rakyat Palestin berhak mendapat negara mereka sendiri yang bebas, berdaulat, berdaya maju dan berdampingan.

“Satu-satunya jalan yang realistik ke arah keamanan yang menyeluruh dan berkekalan yang menamatkan konflik ini secara kekal ialah melalui rundingan terus antara kedua-dua pihak. Seperti yang kita lihat, syarat-syarat tersebut belum ada untuk rundingan terus

“Ia adalah hujah biasa yang telah digunakan oleh AS pada masa-masa sebelumnya apabila PBB menerima pakai langkah-langkah yang dilihat sebagai memajukan perwakilan Palestin di pentas dunia. Washington menyifatkan resolusi 2012 yang memberikan status pemerhati Palestin sebagai ‘malang dan tidak produktif’ dan ‘pengumuman besar yang akan pudar tidak lama lagi’,” ujarnya.

Dalam nada yang sama, Washington juga menentang keputusan 2015 untuk membenarkan rakyat Palestin mengibarkan bendera mereka di ibu pejabat PBB di New York. 

Apabila Palestin dimasukkan ke UNESCO, Pertubuhan Pendidikan, Saintifik dan Kebudayaan PBB, pada 2011, Kongres AS memotong semua pembiayaan AS untuk agensi itu. 

Bekas Presiden Donald Trump bertindak lebih jauh untuk menarik AS sepenuhnya daripada UNESCO pada 2019, menuduhnya berat sebelah anti-Israel.

Kuasa veto AS

Walaupun Kongres yang dikawal oleh Demokrat baru-baru ini membenarkan AS kembali ke UNESCO, ia adalah dengan syarat Palestin tidak diberikan keahlian badan PBB yang lain. 

Penggubal undang-undang AS bahkan telah menggubal undang-undang yang melarang pembiayaan untuk mana-mana agensi PBB yang mengakui Palestin sebagai ahli.

“Reaksi yang menyinggung itu bermakna walaupun langkah kecil yang dibuat oleh rakyat Palestin dengan inisiatif ini, momentum ini … Saya tidak mahu mengatakan mereka takut dengan inisiatif kami tetapi mereka mengambil serius,” kata Mansour.

Selepas mengalami pengasingan selama bertahun-tahun semasa pentadbiran Trump, Mansour melahirkan rasa terima kasih kepada Rumah Putih Biden kerana mengembalikan semula pembiayaan kemanusiaan kepada Agensi Bantuan dan Kerja PBB untuk Pelarian Palestin di Timur, dan mengambil langkah praktikal ke arah mencapai keamanan.

Namun, beliau kesal dengan apa yang disifatkannya sebagai keengganan Biden untuk menangani dimensi politik isu itu, memandangkan beberapa janji, seperti pembukaan semula konsulat AS di Baitulmaqdis Timur dan pejabat Pertubuhan Pembebasan Palestin di Washington, masih tidak ditunaikan.

“Walaupun kami menghargai bantuan ekonomi dan kemanusiaan, (kita) memerlukan proses politik untuk bergerak (ke arah) penghujung pendudukan ini dan merealisasikan konsensus global mengenai penyelesaian dua negara,” tegas Mansour.

“Berhubung isu itu,  kami tidak nampak kemajuan dan mereka terus menyuruh kami menunggu. Kami telah menunggu sejak Nakba, hampir 75 tahun. Menunggu sejak pendudukan 1967, iaitu hampir 55 tahun. Berapa lama lagi anda mahu kami terus menunggu?

“Jika (Amerika Syarikat) tidak mempunyai kuasa veto untuk menghalang kami, maka kami sudah lama menjadi negara anggota PBB,” katanya.  – HARAKAHDAILY 21/11/2022

- Advertisement -