Manusia terkaya di dunia tetap mahu beli Twitter

- Advertisement -

Susunan YUSMAN AWANG

- Advertisement -

WASHINGTON: Manusia terkaya di dunia, Elon Musk enggan menarik diri dan meneruskan tekadnya mahu membeli saham platform media, Twitter pada bidaan asalnya, AS$44 bilion (RM204 bilion).

Ketua Pegawai Eksekutif Tesla itu membuat tawaran berkenaan dalam surat kepada Twitter, Inc. yang memiliki syarikat perkhidmatan rangkaian sosial dan mikroblog itu dalam pemfailan pada Selasa (4 Okt) waktu tempatan, dengan Suruhanjaya Sekuriti dan Bursa Amerika Syarikat, lapor AP.

Tawaran itu datang hanya dua minggu sebelum tuntutan mahkamah oleh Twitter sebelum ini yang mahu memaksa Musk meneruskan perjanjian itu untuk dibicarakan di Mahkamah Chancery Delaware.

Dalam satu kenyataan, Twitter berkata ia berhasrat untuk menutup transaksi pada AS$54.20 sesaham selepas menerima surat daripada Musk.

Cadangan Musk adalah ‘drama’ kontroversi terbaharu dalam saga berprofil tinggi yang melibatkan manusia terkaya dan salah satu platform media sosial paling berpengaruh di dunia itu. 

Kebanyakan ‘drama’ Musk-Twitter itu telah dicetus di Twitter sendiri, dengan Musk – yang mempunyai lebih daripada 100 juta pengikut – mengeluh bahawa syarikat itu gagal memenuhi potensinya sebagai platform untuk mewakili kebebasan bersuara.

Surat daripada peguam Musk bertarikh Isnin (3 Okt) waktu tempatan itu  didedahkan oleh Twitter dalam pemfailan sekuriti berkata bahawa Musk akan menutup penggabungan yang ditandatangani pada April dengan syarat Mahkamah Chancery Delaware  dengan ‘memasukkan penangguhan serta-merta’ tuntutan Twitter terhadapnya; di samping  menangguhkan perbicaraan yang dijadualkan bermula dalam tempoh dua minggu ini.

Yuran perpisahan AS$1B

Dengan melengkapkan perjanjian itu, Musk pada dasarnya memberikan Twitter apa yang dicarinya dari mahkamah – ‘prestasi khusus’ kontrak dengan dirinya, bermakna beliau perlu meneruskan pembelian pada harga asal.

Kontrak yang ditandatangani Musk juga disertakan yuran perpisahan yang mencecah nilai AS$1 bilion.

Eric Talley, seorang profesor undang-undang di University of Columbia, yang mengulas tentang isu itu berkata, dia tidak terkejut dengan pendirian Musk, terutamanya menjelang perbicaraan semula yang dijadualkan oleh peguam Twitter mulai Khamis yang dilihat sebagai ‘tidak akan menyenangkan’.

‘Mengenai merit undang-undang, kesnya tidak kelihatan begitu kuat. Ia kelihatan seperti kes penyesalan pembeli yang cukup mudah’,” jelasnya

“Sekiranya Elon Musk kalah dalam perbicaraan itu kelak, hakim bukan sahaja boleh memaksanya untuk menutup perjanjian itu tetapi juga mengenakan bayaran faedah yang akan meningkatkan kosnya,” ujar Talley.

Pada 12 Julai lalu, saham Twitter selepas Musk mengumumkan untuk menarik diri daripada bidaan pengambilalihan pada AS$44 bilion itu.

Saham syarikat gergasi media sosial itu ditutup susut 11.3 peratus pada AS$32.65 dalam sesi pertama selepas Musk pada 8 Julai lepas mendedahkan beliau menggugurkan rancangan pengambilalihan itu. – HARAKAHDAILY 5/10/2022

- Advertisement -