Lim Guan Eng itu berimankah?

- Advertisement -

TAK semena-mena Salehudin Ayob melompat dengan tulisan minda Tuan Guru Abdul Hadi Awang yang melabel pimpinan PH tak beriman dan bermoral. Agak lucu apabila Salehudin Ayob ingin mengadu Tuan Guru Abdul Hadi Awang kepada Persatuan Ulamak Sedunia. Terasa macam kanak-kanak yang merengek dan nak mengadu. Sadis betul Salehudin Ayob dengan tulisan itu.

Minat saya untuk mengulas timbul apabila Mat Sabu yang juga Presiden PAN pun mula terkoyak. Mat Sabu Agak agresif apabila menyifatkan Tuan Guru Abdul Hadi Awang ada masalah dalaman berkaitan kenyataan Presiden PAS itu.

Apa kenyataan Tuan Guru Abdul Hadi Awang yang sangat menyentuh hati nurani dua pemimpin kanan PAN itu? 

Dalam rangkap keempat tulisan Tuan Guru Abdul Hadi Awang menyebut ‘ramai di kalangan PH yang tidak beriman (berakidah) dan bermoral (berakhlak) secara terbuka mengumpul kumpulan pemberi rasuah dan penerima rasuah”.

Jika diteliti tulisan ini tiada silap salahnya. Sebelum ini pemimpin PAN juga yang melompat kecacingan apabila Tuan Guru Abdul Hadi Awang menyifatkan bukan-Melayu sebagai pemberi rasuah. Namun isu yang disensasikan hingga report polis itu senyap dengan terdedahnya kajian ilmiah peringkat universiti.

Kali ini mereka melompat apabila istilah tidak beriman dan berakhlak. Cepat sangat terasa. Tuan Guru Abdul Hadi Awang tidak menunjukkan siapa tetapi menyebut PH secara umum. Dalam PH ada DAP selain PAN dan PKR. 

Apakah Mat Sabu dan Salehudin Ayob terasa sedih apabila Lim Guan Eng dan Nga Kor Meng dikategorikan tidak beriman? Kuat betul ukhuwah geng PAN dengan DAP ini. Namun umum mengetahui bahawa PAN adalah kuku bagi isi DAP.

Apakah PAN dan pemimpinnya terlalu tandus isu hingga tulisan yang begitu jelas cuba dipersepsikan dan mengheret kembali isu kafir mengkafir?

Di saat PAS menyerang isu rasuah, salah guna kuasa, penyelewengan kuasa kehakiman termasuk isu pengampunan Dato Seri Anwar Ibrahim yang menjadi ‘Perdana Menteri bakal’ PH, isu beriman yang disensasikan oleh Mat Sabu dan Salehudin Ayob.

Apakah dua pimpinan ini khasnya PH tidak tahu lagi mana satu peluru yang harus ditujukan kepada PAS hingga ‘bekalan makan tengahari’ mereka pun dilontarkan kepada PAS.

Bagi yang turut menjadi kakak tua kepada pimpinan PAN itu sewajarnya merujuk tulisan Presiden PAS yang agak panjang lebar di page Tuan Guru. Itu lebih menunjukkan kewarasan dalam mengulas politik.

FAIRUZ HAFIIZH OTHMAN
Setiausaha Politik Pesuruhjaya PAS Negeri Perak – HARAKAHDAILY 19/9/2022

- Advertisement -
- Advertisement -