India: 11 banduan kes rogol dibebaskan

Tragedi rusuhan Gujerat 2002 yang dicetuskan penganut Hindu telah mengorbankan 1,000 nyawa, majoritinya orang Islam di Gujerat, India. (FOTO Telegraph India)
- Advertisement -

Susunan ZULHAIDI MANSOR

NEW DELHI: Seramai 11 banduan yang terlibat dalam kes rusuhan Gujerat 2002 yang dikaitkan kes rogol berkumpulan terhadap seorang wanita Islam, Bilkis Bano telah dibebaskan dari penjara selepas kerajaan meluluskan rayuan mereka untuk ‘pengampunan hukuman’.

Sehubungan itu, kumpulan hak asasi manusia dan wakil Islam telah menyatakan kemarahan terhadap pembebasan 11 lelaki berkenaan yang sebelum ini dihukum penjara seumur hidup atas kesalahan merogol dan pembunuhan beramai-ramai semasa rusuhan berkenaan yang  telah mengorbankan lebih 1,000 orang,  majoritinya beragama Islam, lapor TRT World.

- Advertisement -

Tragedi 2002 itu berlaku selepas kereta api yang membawa orang Hindu terbakar di Gujerat mengorbankan 59 orang, menyebabkan kumpulan sayap kanan Hindu menyalahkan orang Islam tempatan atas kejadian itu.

Dalam keganasan balas dendam yang berlarutan selama beberapa hari, kebanyakannya beragama Islam, digodam, ditembak dan dibakar sehingga mati di negeri barat itu dan beratus-ratus wanita telah dirogol.

Perdana Menteri India,  Narendra Modi adalah ketua menteri Gujerat  pada masa itu dan telah dituduh tidak melakukan cukup untuk menghentikan pembunuhan dan juga menyasarkan pembela hak asasi manusia yang berjuang untuk mangsa.

Niyaz Farooqui, setiausaha Jamiat Ulama-i-Hind, pertubuhan sosio-agama Islam terbesar di India, adalah antara pejuang hak wanita dan wakil Islam yang menyelar keputusan kerajaan.

“Ini memberi isyarat yang salah. Mengikut semua prosedur undang-undang, keadilan telah diberikan kepada mangsa, dan kini banduan telah dibebaskan. Apakah mesej yang akan dihantar?” katanya, sambil menambah bahawa banduan tidak sepatutnya dibebaskan dalam keadaan ini.

Sementara, Persatuan Wanita Progresif Seluruh India telah mengeluarkan kenyataan yang mengkritik kerajaan berkata sabitan kesalahan pembunuh komunal dan perogol adalah penyimpangan di India, bukan peraturan. 

“Adakah remisi itu berhasrat memulihkan peraturan sewenang-wenangnya bagi pembunuh komunal dan perogol?” 

“Hari ini sudah menjadi kebiasaan bagi ketua-ketua Hindu untuk secara terbuka menyeru pembunuhan beramai-ramai dan merogol umat Islam  tanpa sebarang akibat. Keputusan untuk membebaskan perogol Bilkis Bano mendorong lelaki tersebut dan pengikut mereka untuk bertindak atas ancaman mereka,” tambahnya.

Dalam pada itu, seorang peguambela yang berpangkalan di Gujerat, Shamshad Pathan, yang telah mewakili mangsa rusuhan 2002, berkata bahawa keputusan itu adalah kekecewaan yang besar.

“Dari segi undang-undang dan moral ia tidak betul,” katanya, sambil menambah bahawa mangsa telah bertarung panjang dan mempercayai sistem itu. 

Beliau menyatakan bahawa pemenjaraan seumur hidup bagi kesalahan serius memerlukan menjalani sepanjang hayatnya di penjara. Di negara ini, sabitan seumur hidup selalunya melibatkan hukuman penjara 14 tahun.

Sementara Al Jazeera melaporkan peguam yang berpangkalan di New Delhi, Mehmood Pracha berkata, perkara ini menunjukkan satu lagi bukti penglibatan banduan dengan kepimpinan politik Parti Bharatiya Janta (BJP) yang memerintah.

“Mereka terlibat dalam pembunuhan beramai-ramai Gujerat terhadap masyarakat Islam. Kini mereka (kerajaan) menepati janji mereka yang telah mereka buat kepada penjenayah, bahawa mereka akan melindungi mereka daripada semua pendakwaan undang-undang dan itulah yang mereka lakukan sehingga kini ,

“Ini adalah mesej kepada semua yang mencari keadilan bahawa anda perlu mendapat sokongan undang-undang yang baik melainkan anda mempunyai pasukan undang-undang yang baik dan anda bertekad untuk memperjuangkan hak anda, mendapatkan keadilan terutamanya di bawah rejim sekarang menjadi semakin sukar,”ujar Pracha. 

Terdahulu, Pada 3 Mac 2002, Bilkis Bano telah dirogol beramai-ramai, dan 14 ahli keluarganya, termasuk anak perempuannya Saleha yang berusia tiga tahun, telah dibunuh oleh kumpulan perusuh di kawasan Limkheda di daerah Dahod.

Mengikut keputusan mahkamah, Saleha dibunuh dengan menumbuk kepalanya ke tanah. Bano ketika itu berusia 21 tahun dan hamil lima bulan. Dia terselamat daripada pembunuhan beramai-ramai dengan berpura-pura mati dan kemudian tidak sedarkan diri. – HARAKAHDAILY 18/8/2022.

- Advertisement -