Covid-19 di Singapura: Gelombang BA.4, BA tak seteruk Omicron

Orang ramai memakai topeng muka pelindung di Daerah Pusat Perniagaan di Singapura pada 25 Mac 2022. (FOTO CNA/ Gaya Chandramohan)
- Advertisement -

Susunan ZULHAIDI MANSOR

SINGAPURA: Gelombang Covid-19 semasa yang melanda Singapura dijamin tidak akan seteruk gelombang Omicron yang tercetus pada awal tahun ini.

Menteri Kesihatan Singapura, Ong Ye Kung pada Selasa (5 Jul) berkata demikian ketika menjawab soalan ahli parlimen, Ang Wei Neng (PAP-Pantai Barat) mengenai tindak balas kerajaan terhadap gelombang semasa kes Covid-19.

Menurut Ong, pihak berkuasa negara itu telah menjangkakan gelombang semasa tersebut apabila mereka mengetahui terlebih dahulu tentang kemunculan subvarian BA.4 dan BA, lapor CNA.

- Advertisement -

“Subvarian ini mempunyai ‘kelebihan pertumbuhan yang ketara” berbanding subvarian BA.2 yang terdahulu,” tegasnya.

“Gelombang semasa ini bagaimanapun tiba sedikit lebih awal daripada masa yang kami jangkakan pada  Julai dan Ogos,” kata beliau.  

Tambahnya,  bagi gelombang semasa ini menurut penilaian pihak berkuasa adalah ia tidak akan seteruk gelombang Omicron yang dialami pada awal tahun ini. 

“Ini kerana ramai lagi daripada kita yang telah mendapat imuniti yang lebih kuat, sama ada melalui suntikan penggalak atau pemulihan daripada jangkitan.

“Ini akan menghalang peredaran dan penghantaran virus BA.4, BA.5 dengan ketara dalam kalangan orang ramai,” jelasnya.

Pada kemuncak gelombang Omicron sebelum ini, Singapura menyaksikan kira-kira 18,000 kes baharu Covid-19 setiap hari.

Jumlah kes baharu Covid-19 pada hari ini, Selasa (5 Julai) dijangka lebih daripada 12,000, kira-kira 10 peratus lebih daripada Selasa minggu lalu (28 Jun),” katanya, sambil menambah bahawa Selasa adalah ‘hari sentiasa menunjukkan kes Covid-19  meningkat’ di Singapura.

“Ada tanda-tanda bahawa kita hampir mencapai puncak, jika tidak di puncak; dan  kita harus lega kerana jumlah kes baharu pada minggu ini tidak meningkat dua kali ganda daripada minggu lepas. Jika tidak, kita akan berada pada 24,000 atau 22,000 minggu ini,” ujarnya lagi.

Menjawab soalan tambahan, Ang menjelaskan tentang peratusan jangkitan Covid-19 baru-baru ini yang disebabkan oleh subvarian BA.4 dan BA.5.

“Daripada semua jangkitan semasa, kira-kira 50 peratus adalah daripada subvarian BA.4 dan BA.5,” tegasnya.

 Beliau menjelaskan bahawa, jumlah tersebut telah menunjukkan peningkatan dua kali ganda setiap minggu. 

“Bermula pada 3 peratus, kemudian 5 peratus, kemudian 8 peratus, kemudian 16 peratus, 30 peratus minggu lepas, minggu ini 50 peratus, minggu depan saya jangkakan ia menjadi 70 peratus hingga 80 peratus. Ia jelas merupakan subvarian yang lebih dominan berbanding BA.2,” jelasnya lagi.

Sebagai jawapan kepada soalan daripada Ahli Parlimen Yip Hon Weng (PAP-Yio Chu Kang)  berkenaan adakah tetapan penjagaan kesihatan telah dilengkapi secukupnya untuk mengendalikan gelombang Covid-19 seterusnya, Ong berkata kunci untuk menguruskan gelombang seterusnya adalah memastikan kapasiti hospital Singapura adalah ‘tidak terlalu  berada dalam keadaan tertekan’.

“Ini termasuk memastikan liputan vaksinasi dan penggalak yang tinggi, serta memastikan institusi dan kemudahan penjagaan kesihatan bersedia dan bersedia untuk meningkatkan kapasiti jika terdapat peningkatan kemasukan,” tambahnya.

Setakat tengah Isnin (4 Julai),  631 orang dirawat di hospital, dengan 74 orang memerlukan tambahan oksigen dan 14 orang di unit rawatan rapi.

“Hospital kami tetap bersedia untuk meningkatkan kapasiti unit kecemasan (ICU) dan katil pengasingan khusus sekiranya terdapat peningkatan dalam bilangan pesakit Covid-19 yang memerlukan kemasukan ke hospital,” ujar Ong.

Menurutnya, terdapat  bilangan katil yang mencukupi di kemudahan rawatan Covid-19 untuk kes serius yang tidak memerlukan rawatan hospital, yang jumlahnya telah mencecah kira-kira 25 peratus diisi pesakit.

“Kemudahan itu ‘baru-baru ini disatukan’ daripada lebih 2,000 katil kepada kira-kira 1,300 katil, dengan ‘nisbah pengendalian yang lebih tinggi’.

“Ini menjadikannya lebih mudah untuk memindahkan pesakit dari hospital ke kemudahan tanpa penurunan ketara dalam tahap penjagaan kesihatan mereka,” jelasnya.

Bagaimanapun, ujarnya lagi, hospital awam terus menghadapi ‘permintaan tinggi’ daripada pesakit bukan  disebabkan jangkitan Covid-19.

“Dari masa ke masa, kami berharap lebih banyak (kemudahan rawatan Covid-19) kami boleh menjadi kemudahan pengasingan dan rawatan pelbagai guna, untuk pesakit Covid-19 dan bukan Covid-19,” katanya. – HARAKAHDAILY 5/7/2022

- Advertisement -