Iktva tarik lebih 500 pelaburan di Arab Saudi

Pengerusi Saudi Aramco, Yasir Bin Othman Al-Rumayyan menegaskan bahawa syarikat gergasi itu mempunyai beberapa program dan inisiatif yang menyokong penyetempatan teknologi dan pengeluaran yang digerakkan oleh iktva yang berusaha meningkatkan pelaburan, kepelbagai ekonomi dan meningkatkan peluang pekerjaan di negara itu. (FOTO SPA)
- Advertisement -

DHAHRAN: Syarikat gergasi Saudi Aramco melalui Tambah Nilai Jumlah Dalam Kerajaan (iktva) telah berjaya menarik lebih daripada 500 pelaburan di dalam Arab Saudi setakat ini dengan nilai modal sekitar AS$7 bilion (RM38 bilion).

Pengerusi Saudi Aramco, Yasir Bin Othman Al-Rumayyan dalam kenyataannya berkata, syarikat itu mempunyai beberapa program dan inisiatif yang menyokong penyetempatan teknologi dan pengeluaran, yang mana melalui iktva, ia telah berusaha meningkatkan pelaburan, kepelbagai ekonomi dan meningkatkan peluang pekerjaan dalam negara itu.

- Advertisement -

Selain itu, program penyetempatan berkenaan bertujuan untuk menyetempatkan 70 peratus  daripada jumlah perbelanjaan, mewujudkan persekitaran perniagaan yang menyediakan beribu-ribu pekerjaan dan memperkasakan eksport produk sektor tenaga Saudi.

Dalam satu kenyataan kepada Agensi Akhbar Saudi (SPA), di luar Forum iktva yang dirasmikan oleh gabenor Wilayah Timur, beliau berkata, sejak penubuhan program pada tahun 2015, faedah terkumpul dalam meningkatkan perkongsian antara tempatan syarikat dan rakan sejawatan terkemuka antarabangsa Arab Saudi, yang mana perkongsian itu berusaha untuk meningkatkan kerjasama, penjajaran dan mengatasi sebarang cabaran operasi.

“Program iktva adalah berdasarkan pendekatan menang-menang, terutamanya ia memenuhi keperluan Aramco dan rakan kongsinya melalui memudahkan pembangunan sektor tenaga yang pelbagai, mampan dan berdaya saing di peringkat global,” ujarnya.

Menurut beliau, ia adalah tambahan kepada peranan iktva dalam mewujudkan sistem sokongan kepada rantaian nilai komprehensif yang membantu syarikat bekerja dengan cekap di Kerajaan Arab Saudi, merujuk kepada  kejayaan menarik lebih daripada 500 pelaburan asing di Arab Saudi setakat ini.

“Ini termasuk lebih daripada 100 pelaburan dalam operasi yang menyumbang kepada Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK) negara, yang memberi manfaat kepada ekonomi dan mewujudkan beribu-ribu pekerjaan baharu,” jelasnya.

Bagi sumbangan iktva, Al-Rumayyan berkata program itu menawarkan beberapa kemudahan dalam beberapa aspek seperti menyediakan latihan, membangunkan kemahiran, mewujudkan peluang ekonomi untuk perusahaan besar dan kecil, menggalakkan pelbagai institusi menyediakan persekitaran perniagaan yang lebih mampat.

“Ia juga mewujudkan sistem untuk rantaian nilai yang komprehensif untuk membantu syarikat meningkatkan status mereka di Arab Saudi, membina rantaian bekalan global untuk memenuhi keperluan kami dan keperluan rakan kongsi kami, dan memudahkan pembangunan sektor tenaga yang pelbagai dan mampan yang boleh bersaing secara global,” ujarnya.

Bagi penyetempatan dalam sektor tenaga, minyak dan gas, beliau berkata, penyetempatan  berkenaan telah menyediakan peluang besar untuk membantu mengurangkan jejak karbon dan kemudian membina sektor tenaga yang lebih mampan.

Beliau jugai menegaskan bahawa program iktva akan menyokong pecutan pertumbuhan ekonomi, meningkatkan rantaian bekalan melalui beberapa perkongsian dengan pengimport dan pelabur untuk menyelesaikan cabaran global dan menyediakan tenaga yang dikreditkan dan inovatif untuk dunia.

“Pencapaian ini telah menambah nilai sebenar kepada Arab Saudi, terutamanya melalui sumbangan kepada KDNK, mewujudkan peluang pekerjaan dan inovasi, dan faedah Aramco daripada membangunkan sektor tenaga berdaya saing yang meningkatkan rantaian bekalannya,” katanya. – SPA

- Advertisement -