Mayat dalam beg di Bali : Wanita AS dipenjara 26 tahun

Heather Mack (gambar kecil, kanan atas) bersubahat dalam kes bunuh ibunya, Sheila von Wiese-Mack (gambar kecil kiri, atas) yang mayatkan diletakkan dalam beg pakaian di Bali, Indonesia pada tahun 2014. (FOTO: YouTube@ InsideEdition)
- Advertisement -

BALI: Seorang wanita Amerika Syarikat yang mengaku bersalah membantu membunuh ibunya sendiri dan memasukkan mayat dalam beg pakaian semasa percutian mewah di Bali dijatuhi hukuman penjara 26 tahun di Chicago.

Pendakwa raya persekutuan telah mengesyorkan hukuman penjara 28 tahun untuk Heather Mack, 29, kerana bersubahat dengan teman lelakinya untuk membunuh Sheila von Wiese-Mack pada tahun 2014.

- Advertisement -

Peguam Mack, Michael Leonard berkata, dia menjangkakan Mack, 28, akan dipenjara  selama kira-kira 20 tahun termasuk kredit tingkah laku baik yang tersedia untuk semua banduan persekutuan. 

Anggarannya juga menyumbang kepada hakim yang memberi kredit kepada Mack untuk lebih dua tahun yang dia habiskan dalam tahanan di Chicago selepas menamatkan hukuman penjara di Indonesia. Dia telah dihantar pulang ke AS pada 2021.

Sebelum ayatnya dibacakan, Mack memohon maaf kepada abang dan kakak ibunya dengan linangan air mata.

“Luluh hati saya melihat kamu menangis,” katanya kepada Debbi Curran, ibu saudaranya dan kakak Wiese-Mack, yang menangis teresak-esak ketika anak perempuannya membaca kenyataan kesan mangsa bagi pihak Curran.

“Tiada alasan untuk cuba mencederakannya. Saya rindu dan sayang ibu saya,” tambahnya.

Kerajaan juga mahu Mack mendapat pembebasan dalam pengawasan selama lima tahun, denda AS$250,000 dan pengembalian sebanyak AS$262,708. 

Dalam pemfailan minggu lalu, pendakwa raya berkata hukuman yang disyorkan adalah ‘diwarankan dan mencukupi, tetapi tidak lebih daripada yang diperlukan untuk melaksanakan hukuman yang adil dan sesuai untuk jenayah kejam Mack’.

Perbicaraan hukuman bermula pagi Rabu dengan keterangan daripada Bill Wiese, abang Wiese-Mack dan bapa saudara Mack. Dia meminta Hakim Matthew Kennelly untuk menjatuhkan hukuman maksimum yang mungkin, dengan mengatakan Mack tidak pernah menunjukkan penyesalan atas kelakuannya itu.  HARAKAHDAILY  18/1/2024

- Advertisement -