Iran mulakan Piala Asia AFC kalahkan Palestin 4-1

Iran memulakan saingan Piala Asia AFC dengan mengalahkan Palestin pada 14 Jan 2024. (FOTO: MNA)
- Advertisement -

DOHA: Iran, Jepun dan Emiriah Arab Bersatu (UAE) membuat permulaan kemenangan untuk kempen Piala Asia mereka pada hari Ahad, dengan Iran menewaskan Palestin 4-1.

Dalam aksi pembukaan Kumpulan C Piala Asia AFC 2023 di Stadium Education City di Al Rayyan, di Doha, Qatar, pasukan bola sepak kebangsaan Iran itu menamatkan separuh masa pertama dengan kemenangan 3-0 ke atas Palestin.

- Advertisement -

Pada separuh masa kedua, setiap pasukan menjaringkan 1 gol untuk menamatkan perlawanan 4-1, lapor MNA.

Ketika perang mencecah 100 hari, kedua-dua pasukan berbaris di tengah-tengah padang stadium berkenaan sebelum  pengumuman meminta kesemua hadirin senyap ‘sebagai mengenang nyawa yang terkorban secara tragis akibat konflik yang berterusan di Palestin’.

Kesunyian melanda stadium di bandar Al-Rayyan sebelum laungan ‘bebaskan Palestin’ kedengaran daripada penonton, lapor pula Beinsport.

Sebaik permainan bermula, juara tiga kali Iran tidak menoleh ke belakang selepas Karim Ansarifard menjaringkan gol dalam masa dua minit, dengan Shoja Khalilzadeh menambah gol kedua 10 minit kemudian.

Barisan pasukan Palestin di Piala Asia AFC 2023 terpaksa akur dengan tiga kali, Iran. (FOTO: Beinsport)

Mehdi Ghayedi menjadikan kedudukan 3-0 pada minit ke- 38 minit, tetapi sorakan paling kuat datang apabila Tamer Seyam dari Palestin menjaringkan gol pada masa kecederaan separuh masa pertama.

Sardar Azmoun menjaringkan gol keempat  Iran 10 minit selepas rehat menjadikan  pasukan kendalian Amir Ghalenoei memulakan kempen Kumpulan C dengan kemenangan pertama.

Dalam pada itu, Emiriah Arab Bersatu (UAE) meraih kemenangan 3-1 dalam perlawanan menentang Hong Kong untuk menduduki tempat kedua dalam Kumpulan C di belakang Iran, dengan empat gol membawa mereka di puncak.

Philip Chan Siu Kwan dari Hong Kong menjaringkan gol ke-1,000 dalam sejarah Piala Asia, tetapi pasukannya masih tewas 3-1 menentang UAE.

Chan menyamakan kedudukan secara ringkas dalam perlawanan Kumpulan C empat minit separuh masa kedua selepas Sultan Adil memberikan UAE pendahuluan menerusi sepakan penalti 11 minit sebelum rehat. 

Bagaimanapun, ia hanya mengambil masa tiga minit lagi untuk UAE mendapatkan semula kelebihan mereka melalui Zayed Sultan.

Pemain gantian Yahya Al Ghassani kemudian meledak jauh ke masa kecederaan untuk meraih kemenangan menentang pasukan tercorot pada kejohanan itu, dengan Hong Kong menduduki tempat ke-150 dalam Kedudukan Dunia FIFA.

Sementara dalam kumpulan D, Takumi Minamino menjaringkan dua gol ketika Jepun bangkit daripada ketinggalan untuk menewaskan Vietnam 4-2.

Pasukan pilihan kejohanan itu ketinggalan 2-1 pada separuh masa pertama walaupun penyerang Monaco, Minamino membuka jaringan selepas 11 minit.

Jepun yang ketinggalan 1-0 kepada Vietnam kemudian bangkit mencapai kemenangan 3-2.

Nguyen Dinh Bac menyamakan kedudukan di Stadium Al Thumama lima minit kemudian dan Vietnam, yang menduduki ranking ke-94 dunia oleh FIFA, mendahului menerusi jaringan Pham Tuan Hai pada minit ke-33.

Rekod juara Piala Asia empat kali Jepun, yang banyak diramalkan untuk merampas kembali trofi yang kali terakhir dimenangi pada 2011, bangkit daripada ketinggalan gol kepada Vietnam, apabila bekas penyerang Liverpool, Minamino menyamakan kedudukan pada minit ke-45.

Keito Nakamura kemudian menjadikan kedudukan 3-2 pada masa kecederaan separuh masa pertama dan pemain gantian Ayase Ueda memastikan mata selamat lima minit dari masa sepenuh masa.

Pemain Qatar meraikan kemenangan pertama mereka untuk Piala AFC Asia 2023 dengan mengalahkan Hong Kong.

Akhirnya, Philip Chan Siu Kwan dari Hong Kong menjaringkan gol ke-1,000 dalam sejarah Piala Asia, tetapi pasukannya masih tewas 3-1 menentang Emiriah Arab Bersatu.

Chan menyamakan kedudukan secara ringkas dalam perlawanan Kumpulan C empat minit separuh masa kedua selepas Sultan Adil memberikan UAE pendahuluan menerusi sepakan penalti 11 minit sebelum rehat. Bagaimanapun, ia hanya mengambil masa tiga minit lagi untuk UAE mendapatkan semula kelebihan mereka melalui Zayed Sultan.

Pemain gantian Yahya Al Ghassani kemudian meledak jauh ke masa kecederaan untuk meraih kemenangan menentang pasukan tercorot pada kejohanan itu, dengan Hong Kong menduduki tempat ke-150 dalam Kedudukan Dunia FIFA.  HARAKAHDAILY  15/1/2024

- Advertisement -