Aston Villa juarai Piala FA sejak kali terakhir 2016

Aston Villa mengalahkan Middlesbrough 1-0 pada saat-saat akhir untuk menjuarai Piala FA. (FOTO: BBC)
- Advertisement -

MIDDLESBROUGH: Aston Villa memenangi perlawanan Piala FA buat kali pertama sejak tahun 2016 selepas Matty Cash menjaringkan gol kemenangan 1-0  di Middlesbrough pada saat-saat akhir permainan.

Kelab kejuaraan Boro itu hampir mendapat perlawanan ulangan apabila percubaan Cash dari luar kotak mengalami pesongan berat dan menewaskan Tom Glover.

- Advertisement -

Penjaga gol kelahiran Australia, Glover sebelum ini mengecewakan pelawat Liga Perdana di Stadium Riverside yang bertenaga dengan beberapa penyelamatan untuk menghalang penyerang muda Colombia, Jhon Duran sebanyak dua kali dan kapten John McGinn, lapor BBC.

Kekecewaan Villa bertambah apabila tandukan Ezri Konsa melantun daripada tiang sebelum pertahanan Poland Cash menyumbat gol keempatnya musim ini dalam tiga pertandingan berbeza.

Kemenangan kali ini membolehkan Villa, pemenang Piala FA tujuh kali yang kali terakhir menjulang trofi itu pada 1957, kemenangan pertama dalam pertandingan itu sejak menewaskan League Two Wycombe dalam perlawanan ulangan pusingan ketiga pada 2016.

“Sudah lama Aston Villa berjaya dalam pertandingan ini (Piala FA)  dengan tujuh kejuaraan. Sudah tentu kami di sini cuba melakukan selangkah lagi ke hadapan bagi  kelab ini,” ulas bos Villa, Unai Emery.

Terdahulu, Villa telah mengalami lapan kekalahan berturut-turut dan mengalami kekecewaan yang salah terhadap League One Peterborough pada 2018 dan League Two Stevenage pada 2023.  HARAKAHDAILY  7/1/2024

- Advertisement -