Israel bom Lubnan: Tiga kanak-kanak, nenek maut

Tiga kanak-kanak perempuan yang terbunuh dalam kebakaran kereta yang dinaiki mereka angkara serangan udara tentera Zionis Israel di selatan Lubnan pada 5 Nov 2023.
- Advertisement -

AINATA, Lubnan: Seorang wanita dan tiga cucu perempuannya terkorban pada Ahad akibat serangan udara tentera Zionis Israel ke atas kenderaan mereka naiki berhampiran bandar Ainata di selatan Lubnan.

Keempat-empat mangsa adalah orang awam yang terkorban terbaharu dalam serangan rentas sempadan antara kedua-dua negara yang bermusuhan itu, mencetuskan ancaman untuk menjadi konflik perang berskala penuh.

- Advertisement -

Dua lagi orang awam cedera, seorang daripadanya dikenali sebagai wartawan Samir Ayoub, saudara kepada keluarga itu yang memandu kenderaan lain di hadapan kereta yang dinaiki keempat-empat mangsa.

Tiga kanak-kanak malang itu dikenali sebagai Remas Mahmood Shour, 14, serta dua adiknya, Taleen, 12, dan Layan, 10, sementara nenek kanak-kanak itu ialah Samira Ayoub terbabit dalam kejadian tragis yang berlaku antara bandar Ainata dan Aitaroun, di Selatan Lubnan itu.

“Tiga gadis kecil itu mati terbakar di dalam kereta mereka di hadapan mata saya dan ibu mereka menjerit,” katanya kepada agensi berita Al Mayadeen.

“Saya menariknya (ibu mangsa) keluar dari kereta. Anak-anaknya terbakar dan menjerit di dalam kereta dan saya tidak dapat berbuat apa-apa.”

Keluarga malang itu memandu dua buah kereta secara konvoi dari bandar Aitaroun ke Ainata apabila kenderaan kedua yang membawa nenek, ibu dan anak-anaknya itu terbakar akibat serangan bom Zionis Israel. – HARAKAHDAILY 6/11/2023

- Advertisement -