Krisis ekonomi adalah bala akibat perbuatan manusia

- Advertisement -

KENAIKAN harga barang atau krisis ekonomi secara amnya adalah bala. Bala itu daripada Allah. Ia tidak datang kecuali akibat atau hukuman ke atas perbuatan buruk manusia. Manusia itu sama ada pemerintah, orang-orang kaya atau rakyat sendiri.

Manusia diberi nikmat dan kebaikan. Setiap nikmat adalah ujian daripada Allah. Apabila mereka tidak bersyukur, mereka telah tidak melepasi ujian tersebut dan gagal. Kegagalan itu dihukum oleh Allah. 

Nikmat Allah, apabila digunakan tanpa mengingati Allah, manusia akan melampaui batas dan memasuki garisan haram. Pemerintah atau orang-orang kaya menjadi rakus dan menzalimi rakyat dan orang miskin. 

Rakyat juga berlaku buruk. Menipu dalam sukatan, mengkhianati rakan perniagaan, mencuri, menipu daya, menaikkan harga barang sesuka hati, menyorok barang dan sebagainya.

Ia boleh berlaku serentak daripada ketiga-tiga pihak atau sebelah pihak. Maka kesan buruknya adalah berbeza-beza.

Maka bala Allah turun. Berlaku kejadian yang menyengetkan mizan kehidupan. Banjir, kemarau, gempa, penyakit, perang dan seumpamanya melanda. Manusia menjadi tak keruan dan masing-masing mementingkan diri sendiri. 

Maka berlakulah kezaliman. Antaranya kenaikan harga barang yang melampau dan tidak terkawal. Berlaku salah menyalah antara manusia dan serang menyerang secara zalim. Maka kesakitan seterusnya bertimpa-timpa ke atas manusia.

Sebagaimana kesan buruk itu berbeza, begitulah juga cara mengatasinya adalah berbeza. Kesukarannya bergantung kepada tahap keparahannya.

Penawar kenaikan harga barang, krisis makanan atau krisis ekonomi secara amnya adalah berlaku adil dalam kehidupan. Adil itu sifat yang paling dekat kepada takwa.

Ia bererti takwa kepada Allah membawa manusia untuk lebih berlaku adil sesama mereka. Ia juga bererti sukarnya berlaku adil tanpa rasa takwa kepada Allah.

Justeru hendaklah semua kembali kepada Allah. Pemerintah yang adil di tempat pertama di sisi Allah di dunia, bahkan di akhirat nanti. Di tangan mereka, keadilan melata-lata di segenap bucu kehidupan rakyat.

Orang-orang kaya yang bertakwa amatlah besar peranan mereka. Merekalah sebenarnya punca kerosakan di bumi. Mereka merasuah pemimpin politik dan memerah keringat rakyat tanpa belas kasihan. Orang kaya yang bertakwa adalah umpama orang berilmu yang bertakwa. Mereka memuliakan kehidupan bangsa dengan ilmu dan kebajikan.

Rakyat pula perlu bersatu di jalan takwa. Penuhi diri dengan sifat-sifat mulia dan terpuji. Mereka perlu bergandingan dalam melonjakkan seruan kepada kebaikan, mendukung amar makruf nahi munkar serta menasihati kerajaan sama ada dengan lembut atau tegas berdasarkan hikmah dan kebijaksanaan.

Akhirnya, jauhilah kezaliman. Kezaliman itu kegelapan. Ia musuh takwa dan takwa memusuhinya.

YB SENATOR USTAZ NIK MOHAMAD ABDUH
Ahli Dewan Negara – HARAKAHDAILY 5/10/2023

PENAFIAN:
HarakahDaily tidak bertanggungjawab terhadap pandangan yang dikemukakan daripada artikel ini. Ia pandangan peribadi penulis dan tidak semestinya menggambarkan pendirian HarakahDaily mahupun pendirian rasmi PAS.

- Advertisement -
- Advertisement -