Ulama terkemuka Iran ditembak mati di bank

Ayatollah Abbas Ali Soleimani. (FOTO: AP)
- Advertisement -

TEHRAN: Seorang pengawal bersenjata di sebuah bank di utara Iran dengan tenang berjalan di belakang seorang ulama terkemuka Iran, Ayatollah Abbas Ali Soleimani sebelum menembaknya di khalayak ramai.

Pihak berkuasa belum mengenal pasti  serangan yang berlaku di Babolsar di wilayah Mazandaran Iran, di utara ibu negara, Tehran itu, lapor AP.

Rakaman pengawasan sistem kamera litar tertutup (CCTV) di bank tersebut yang dikongsi secara meluas oleh media Iran menunjukkan penembak tersebut di dalam bank, secara terbuka membawa senjata api dan berpusing-pusing sebentar sebelum dia berjalan ke arah Soleimani dan menembaknya.

- Advertisement -

Bukti rakaman itu menunjukkan apabila tembakan berbunyi, serban putih Soleimani jatuh ke lantai dan tingkap di belakang ulama itu pecah. 

Turut kelihatan dalam rakaman berkenaan, dua orang lelaki, yang seorang daripadanya memakai pakaian seragam hijau, merenung dan kelihatan terpinga-pinga, sebe mereka kemudiannya menangkap lelaki itu sejurus rakaman CCTV berkenaan tamat.

Sehubungan itu, Kementerian Dalam Negeri Iran mengumumkan akan melancarkan siasatan khas ke atas pembunuhan itu.

Soleimani, dipercayai berusia 77 tahun, berkhidmat dalam Perhimpunan Pakar, panel 88 kerusi yang menyelia jawatan pemimpin tertinggi Iran. 

Beliau juga pernah berkhidmat sebagai wakil peribadi Pemimpin Tertinggi, Ayatollah Ali Khamenei ke wilayah tenggara Iran yang bergolak di Sistan dan Baluchestan.

Soleimani adalah ulama paling kanan yang dibunuh dalam beberapa tahun kebelakangan ini di Iran; yang mana pada April 2022, seorang warga Uzbekistan menikam mati dua ulama di kompleks makam Imam Reza di Mashhad. – HARAKAHDAILY 27/4/2023

- Advertisement -