Juruterbang tentera simpanan Israel protes Netanyahu

Puluhan ribu rakyat Israel membantah rancangan kerajaan baharu Perdana Menteri, Benjamin Netanyahu untuk merombak sistem kehakiman, di Tel Aviv, Israel pada Sabtu, 4 Mac 2023. (FOTO AP/Tsafrir Abayov)
- Advertisement -

BAITULMAQDIS: Berpuluh-puluh pasukan tentera simpanan udara Israel tidak akan hadir untuk hari latihan sebagai protes terhadap pembaharuan bagi merombak sistem kehakiman negara itu oleh Perdana Menteri, Benjamin Netanyahu.

Sebagai cabang strategik Israel, tentera udara secara tradisinya bergantung kepada pasukan simpanan semasa perang dan memerlukan kru yang telah diberhentikan untuk berlatih secara berkala untuk mengekalkan kesediaan, lapor AP.

- Advertisement -

Namun dalam surat yang diedarkan di media tempatan pad Ahad (5 Mac) waktu tempatan, 37 juruterbang dan pelayar dari skuadron F-15 berkata mereka akan melangkau latihan yang dijadualkan pada Rabu (8 Mac) ini dan sebaliknya ‘menumpukan masa untuk berdialog dan bermuhasabah demi demokrasi dan perpaduan negara’.

Pengkritik politik Israel bimbang Netanyahu – yang sedang dibicarakan atas tuduhan rasuah yang dinafikannya – kini mahukan kuasa yang berlebihan ke atas badan kehakiman.

Demonstrasi mingguan dan semakin heboh telah melanda negara, dengan beberapa pemimpin turut menyertai protes – antaranya bekas ketua tentera – mengatakan bahawa giliran bukan demokratik dalam kerajaan akan menjamin ketidakpatuhan besar-besaran dalam barisan kepimpinan negara itu.

Menteri kecam media Israel

Seorang jurucakap tentera yang enggan mengulas tentang surat 37 juruterbang terbabi  tetapi berkata komander tertinggi Leftenan Jeneral Herzi Halevy ‘menyedari wacana dan perpecahan awam tetapi tidak akan membenarkan apa-apa kemudaratan kepada keupayaan IDF (Pasukan Pertahanan Israel) untuk melaksanakan misi terpentingnya – mempertahankan keselamatan Israel’.

Pegawai telah diarahkan untuk bercakap dengan orang bawahan mengenai isu itu, kata kenyataan itu, yang juga mengulangi ‘kepentingan mengekalkan kesaksamaan IDF’.

Israel tidak menerbitkan angka anggota tentera, menjadikannya sukar untuk menilai kesan protes tentera simpanan tentera udara, atau ikrar serupa oleh beberapa anggota simpanan dari cawangan lain.

Dalam pada itu, Menteri Kewangan, Bezalel Smotrich mengecam media Israel yang didakwanya tidak bertanggungjawab kerana melaporkan kenyataan pihak tentera simpanan yang membuat beberapa jenis kenyataan protes.

“Terdapat puluhan dan ratusan ribu yang akan terus menyertai tentera dan berkhidmat dalam simpanan dan memahami bahawa kita adalah saudara dan memikul tanggungjawab atas keajaiban besar iaitu ‘perusahaan Zionis’,” tegasnya kepada Channel 12 TV.

Netanyahu, bekas pegawai dalam unit komando paling berprestij di Israel, menulis tweet gambar dirinya pada usia kerahan tenaga dengan kapsyen: “Apabila dipanggil untuk tugas simpanan, kami sentiasa hadir. Kami adalah satu negara.”

Terdahulu, pada Sabtu (4 Mac), puluhan ribu rakyat Israel telah membuat tunjuk perasaan di jalanan sekitar Tel Aviv sebagai tanda protes terhadap Netanyahu. – HARAKAHDAILY 6/3/2023

- Advertisement -