Inflasi Indonesia melonjak ke paras tertinggi

- Advertisement -

Susunan ZULHAIDI MANSOR

JAKARTA: Inflasi Indonesia meningkat kepada paras tertinggi dalam tempoh tujuh tahun didorong oleh harga makanan yang melambung tinggi dan mencetuskan gesaan untuk kenaikan kadar faedah.

Kadar inflasi pada Julai adalah sebanyak 4.94 peratus, tertinggi sejak Oktober 2015 namun Gabenor Bank Pusat Indonesia memberi isyarat bahawa beliau tidak terganggu kerana inflasi teras kekal rendah, lapor Reuters.  

- Advertisement -

Kadar inflasi tertinggi dalam tujuh tahun ini mencerminkan kenaikan harga makanan, bahan api isi rumah dan tambang penerbangan, serta kenaikan beberapa tarif elektrik.

Tinjauan Reuters sebelum ini menjangkakan kadar inflasi Julai hanya 4.82 peratus berbanding 4.35 peratus pada Jun. Kadar inflasi teras Julai telah menghapuskan harga dikawal kerajaan dan harga makanan yang tidak menentu.

Menteri Kewangan Indonesia, Sri Mulyani Indrawati menyebut kadar inflasi pada Julai sebagai ‘agak sederhana’. Inflasi Indonesia secara relatifnya terkawal disebabkan oleh subsidi tenaga kerajaan yang tinggi.

“Walaupun inflasi teras diawasi oleh penggubal dasar, kadar benar negatif dan keperluan untuk menambat jangkaan inflasi mungkin mendorong tumpuan dasar ke arah kenaikan tambahan menjelang akhir-3Q,” kata ahli ekonomi DBS, Radhika Rao.

Sementara CNBC melaporkan, kadar inflasi teras Julai Indonesia, yang menghapuskan harga dikawal kerajaan dan harga makanan yang tidak menentu, secara kasarnya sejajar dengan jangkaan pada 2.86 peratus, meningkat daripada 2.63 peratus pada sebulan sebelumnya.

Julat sasaran Bank Indonesia (BI) untuk inflasi utama ialah 2 hingga 4 peratus, tetapi pembuat dasar berkata mereka lebih suka menentukan kadar pengetatan monetari dengan melihat pada kadar inflasi teras.

Bank pusat Indonesia itu telah menaikkan nisbah keperluan rizab bank, menjual beberapa pegangan bonnya dan mengurangkan lebihan mudah tunai menggunakan operasi pasaran terbukanya tahun ini, dalam langkah untuk melepaskan beberapa rangsangan pandemik Covid-19 dan ia telah mengekalkan kadar penanda arasnya pada rekod rendah 3.50 peratus sejak Februari 2021. – HARAKAHDAILY 2/8/2022

- Advertisement -