Pasir Puteh jajahan pesat membangun di Kelantan

- Advertisement -

Oleh MUHAMMAD ARIF ISMAIL

PASIR PUTEH:
Kelantan kini menerima banyak limpahan projek pembangunan sehingga berkembang ke seluruh jajahan di negeri ini.

Menteri Besar Ustaz Dato Bentara Kanan Ahmad Yakob berkata, di Pasir Puteh antara projek dilaksanakan termasuk Madinatul Riadhah di Bukit Merbau, Pelabuhan Tok Bali dan Projek Laluan Rel Pantai Timur (ECRL) yang memberi impak kepada rakyat.

“Pasir Puteh mengorak langkah menjadi jajahan pesat membangun yang memberi manfaat kepada rakyat tempatan,” katanya pada majlis Jumpa Mata Ketua-ketua Jabatan di Dewan Seri Aman, Tok Bali Beach Resort di sini hari ini.

Hadir sama anggota-anggota Exco Mejar (B) Dato’ Md Anizam Ab Rahman, Dr Izani Husin dan Tuan Mohd Saripudin Tuan Ismail.

Turut hadir Adun Limbongan Mohd Nazlan Mohamed Hasbullah, Adun Gaal Mohd Rodzi Ja’afar dan Adun Semerak Wan Hassan Wan Ibrahim.

- Advertisement -

Terdahulu rombongan menteri besar mengikuti taklimat mengenai pembangunan Pasir Puteh disampaikan Ketua Jajahan Pasir Puteh Ahmad Adlee Yasin.

Ahmad juga berkata, kerajaan pusat melulus peruntukan sebanyak RM256 juta
bagi membangun Madinatul Riadhah, manakala kerajaan negeri membelanja RM47 juta bagi pengambilan tanah dan pembinaan jalan.

Menurutnya kerja asas jalan ke tapak stadium telah selesai yang akan menjadi lokasi utama penganjuran Sukan Malaysia (Sukma).

“Pengambilan tanah hampir selesai keseluruhannya dan pembinaan jajaran jalan mencapai 22 peratus sehingga Mac lepas.

“Di Pasir Puteh juga akan dibina stesen kargo dan penumpang ECRL di Cherang Tuli,” kata beliau.

Mengenai pembangunan Tok Bali katanya, ia melibatkan Kawasan Perindustrian Tok Bali di bawah perancangan Wilayah Ekonomi Pantai Timur (ECER) di kawasan seluas 218.19 ekar di Gong Kulim.

Selain itu pembinaan Tok Bali Integrated Fisheries Park (TBIFP) di kawasan seluas 17.087 ekar di tanah milik Lembaga Kemajuan Ikan Malaysia (LKIM).

Menteri Besar juga berkata, pembinaan pejabat dan bengkel Mara Transport Excellence Center (MITC) akan dibangun di tanah milik Majlis Amanah Rakyat (Mara) seluas 10 ekar. – HARAKAHDAILY 9/6/2022

- Advertisement -