Timbalan Menteri sayu tengok kesan banjir di Hulu Langat

- Advertisement -

KUALA LUMPUR: Petugas Dapur Rakyat yang menyediakan makanan kepada mangsa-mangsa banjir dan petugas di Pasti As-Syakirin Cheras Utara tetap gigih bekerja biarpun kebanyakannya sudah berusia.

Timbalan Menteri Sains, Teknologi dan Inovasi Datuk Ahmad Amzad Hashim berkata, petugas terbabit gigih bekerja bagi menyediakan makanan untuk mangsa-mangsa banjir.

Katanya beliau begitu kagum melihat kesungguhan mereka bekerja dalam usia warga emas.

- Advertisement -

“Kami menyampaikan sumbangan wang kepada petugas, di mana mereka menyediakan bihun goreng sebagai menu untuk santapan pagi semalam,” katanya pada perkongsian di laman sosialnya.

Ahmad Amzad bersama agensi-agensi kerajaan, NGO, Jabatan Amal Malaysia, Khidmat Malaysia dan sukarelawan Duta Iman Care, Pencetus Ummah (PU) Amin kemudian meninjau lokasi yang terjejas teruk akibat banjir di Hulu Langat.

Katanya, rombongannya bertolak ke Kompleks Tarbiyyah (KOMTA) Darul Hidayah bagi menyerah barangan keperluan kepada petugas.

Kata beliau sepanjang perjalanan menuju ke Kampung Dusun Tua kelihatan banyak kawasan yang terjejas teruk.

“Sayu hati ini, tidak terkata apabila melihat banyak kerosakan yang melibatkan rumah, kenderaan, premis perniagaan, infrastruktur yang dilanda banjir.

“Lumpur di sana sini, air bertakung di kawasan-kawasan sekitar. Sebak hati tidak terkata. Berat mata memandang, berat lagi bahu mangsa-mangsa banjir memikul.

“Saya sempat melihat keadaan rumah Bendahari PAS kawasan yang ranap keseluruhannya akibat arus sungai berdekatan yang deras. Jambatan konkrit yang ada di situ turut musnah dibawa arus,” ujarnya.

Beliau juga berkata, ketika pulang beliau menyerahkan makanan dan minuman kepada mangsa-mangsa yang kebanyakan sedang membersihkan kesan lumpur di rumah masing-masing.

Menuruntya mereka masih mampu mengukirkan senyuman dan sapaan mesra kepada sukarelawan yang datang membantu.

“Terdetik di hati saya, betapa mereka redha menerima ujian dan dugaan dari Allah SWT ini,” tambahnya.

Oleh itu beliau merakam ucapan terima kasih kepada seluruh pasukan sukarelawan yang terlibat termasuk Penyelaras Khidmat Malaysia Zurk Ahmad yang mengiring program kemanusiaan tersebut.

“Saya mendoakan agar diberi kekuatan dan ketabahan kepada mangsa banjir yang terlibat. Ujian tanda kasih sayang Allah kepada hamba-Nya. Ujian juga jalan untuk Allah menaikkan darjat hamba-hambaNya,” tambah beliau. – HARAKAHDAILY 21/12/2021

- Advertisement -