Pasaran Asia stabil dalam ketidaktentuan impak Omicron

Selepas mengalami kejatuhan merudum sebelum ini, pasaran saham Asia menunjukkan tanda-tanda stabil berikutan penemuan varian baharu Covid-19, Omicron. (FOTO AFP)
- Advertisement -

SINGAPURA: Pasaran saham Asia-Pasifik menunjukkan tanda-tanda stabil apabila pelabur bersedia untuk menghadapi ketidakpastian sama ada varian Omicron boleh menjejaskan pemulihan ekonomi global.

Dagangan tidak menentu pada awal Isnin (29 Nov) tetapi terdapat tanda-tanda pemulihan apabila niaga hadapan S&P 500 menambah 0.8 peratus dan niaga hadapan Nasdaq 0.9 peratus.

- Advertisement -

Terdahulu, kedua-dua indeks mengalami kejatuhan paling teruk dalam beberapa bulan pada hari Jumaat (26 Nov), dengan saham syarikat penerbangan dan perjalanan merudum teruk.

Indeks meluas MSCI bagi saham Asia-Pasifik di luar Jepun susut 0.1 peratus tetapi turun dari paras terendah awal.

Purata Nikkei Jepun turun 0.02 peratus pada 28.746.49 menjelang rehat tengah hari, selepas turun 1.4 peratus pada awal sesi. ASX 200 Australia dan Indeks Hang Seng Hong Kong mengurangkan kerugian awal pagi kemudiannya.

Hasil Perbendaharaan dua tahun mengenepi sehingga 0.55 peratus, selepas jatuh 14 mata asas pada hari Jumaat (26 Nov) dalam kejatuhan paling ketara sejak Mac tahun lepas. Niaga hadapan dana Fed telah menolak kenaikan kadar pertama sebanyak sebulan atau lebih.

Harga minyak juga melantun AS$3 setong untuk mendapatkan kembali sebahagian daripada kelonggaran pada hari Jumaat (26 Nov), manakala nilai yen selamat berehat selepas naik lebih tinggi.

Pakar ekonomi di Capital Economics di Singapura, Marcel Thieliant berkata, implikasi varian Omricon terhadap ekonomi serantau belum jelas buat masa ini.

“Namun, varian Covid-19 yang lebih mudah ditularkan boleh menyebabkan lebih banyak gangguan dan sekatan kepada aktiviti domestik, terutamanya di China memandangkan strategi sifar jangkitan Covid-19,” kata Thieliant. 

Pada masa yang sama, menurutnya, pengeksport Asia akan mendapat manfaat jika seluruh dunia mengenakan sekatan baharu ke atas perbelanjaan perkhidmatan dan oleh itu, perbelanjaan barangan kekal kukuh. – HARAKAHDAILY 29/11/2021

- Advertisement -