23,163 laporan kesan sampingan vaksin Covid-19

- Advertisement -

Oleh ZIAUDDIN SHARUDDIN

KUALA LUMPUR: Bahagian Regulatori Farmasi Negara (NPRA) menerima sebanyak 23,163 laporan Kesan Advers Susulan Imunisasi (AEFI), iaitu 0.45 laporan bagi setiap 1,000 dos vaksin Covid-19 yang diberikan.

Jumlah itu adalah berdasarkan sebanyak 51,842,386 dos vaksin Covid-19 jenama Pfizer, AstraZeneca, Sinovac, CanSino dan Sinopharm yang diberikan kepada penerima vaksin sejak Program Imunisasi Covid-19 Kebangsaan (PICK) dilaksanakan pada 24 Februari lalu sehingga 20 November lalu.

- Advertisement -

Timbalan Menteri Kesihatan, Dato’ Aaron Ago Dagang, berkata kesan sampingan ubat dan vaksin Covid-19 dipantau oleh Pusat Pemonitoran Kesan Advers Kebangsaan di NPRA.

Menurutnya, sebanyak 93.3 peratus daripada laporan AEFI yang diterima melibatkan kesan sampingan ringan dan sederhana seperti sakit di tempat suntikan, demam, pening serta keletihan dan biasanya akan pulih dalam tempoh beberapa hari.

Katanya, hanya 1,549 laporan dikategorikan sebagai serius (iaitu 0.03 laporan bagi setiap 1,000 dos diberi) dengan penerima vaksin dimasukkan ke hospital untuk pemantauan dan rawatan lanjut bagi beberapa hari.

“Semua kes yang dikategorikan sebagai serius, termasuk kes kematian seterusnya akan disiasat secara menyeluruh dan terperinci oleh fasiliti kesihatan yang berkenaan,” katanya menjawab soalan lisan R Sivarasa (PH-Sungai Buloh) di Dewan Rakyat, hari ini.

Aaron Ago berkata, laporan penyiasatan ini kemudiannya akan diserahkan kepada Jawatankuasa Farmakovigilans Khas Vaksin Covid-19 (JFK) untuk penilaian kausaliti (hubung kait) antara kesan sampingan dan vaksin yang diambil.

Daripada jumlah kes serius setakat ini, katanya terdapat 535 laporan yang merekodkan kes-kes kematian dalam kalangan penerima vaksin Covid-19.

Namun begitu, katanya setelah penilaian kausaliti dijalankan, sehingga kini, tiada kes kematian yang dapat dikaitkan secara langsung dengan vaksin Covid-19 yang telah diberikan. – HARAKAHDAILY 23/11/21

- Advertisement -