Darurat: Malaysia diperintah oleh diktator?

- Advertisement -

PROKLAMASI Darurat oleh KDYMM Seri Paduka Baginda Yang di-Pertuan Agong menjadikan Malaysia sebuah negara yang diperintah oleh diktator? 

Ya, kalau:

(1) Undang-undang yang membenarkan penahanan tanpa bicara seperti ISA diwujudkan semula dan ahli politik pembangkang ditahan dan disumbat ke dalam penjara.

(2) Kerajaan negeri yang berada di bawah pentadbiran parti pembangkang diambil alih oleh Kerajaan Persekutuan.

(3) Media pro pembangkang ditutup dan wartawan asing yang mengkritik dasar kerajaan dihalau keluar dari negara ini.

- Advertisement -

(4) Proklamasi Darurat tidak ditetapkan tempoh kuatkuasa dan kerajaan yang ada boleh memerintah sampai bila-bila jika mahu.

(5) Parlimen dan Dewan Undangan Negeri juga akan digantung selama-lamanya tanpa ada sebarang tempoh tamat.

(6) Pentadbiran ala tentera dikuatkuasakan dengan Perdana Menteri mempunyai kuasa penuh untuk memerintah negara mengikut kemahuannya.

Tetapi semua di atas tidak berlaku:

(1) Ordinan (Kuasa-kuasa Perlu) Darurat 2021 tidak mewujudkan semula undang-undang tanpa bicara seperti ISA.

(2) Menteri Besar dan Exco Kerajaan Negeri yang wujud sebelum Proklamasi Darurat akan terus menjalankan fungsi eksekutif di negeri masing-masing. Kerajaan Persekutuan tidak mengambil alih pentabiran negeri-negeri pembangkang seperti Pulau Pinang, Selangor dan Negeri Sembilan.

(3) Media pro-pembangkang terus beroperasi dan tiada wartawan asing dihalau keluar negara ini kerana memberi komen negatif terhadap kerajaan sepertimana yang berlaku di era 80-an dahulu.

(4) Inilah kali pertama Proklamasi Darurat di negara ini mempunyai tempoh luput iaitu pada 1 Ogos 2021. Sebuah Jawatankuasa Khas Bebas yang turut dianggotai oleh wakil pembangkang boleh membuat penilaian untuk menamatkan tempoh darurat lebih awal sekiranya masalah pandemik COVID-19 telah reda sebelum 1 Ogos 2021.

(5) Apabila tempoh darurat tamat, Parlimen dan Dewan Undangan Negeri boleh bersidang seperti biasa.

(6) Perdana Menteri telah memberi jaminan bahawa pentadbiran awam akan terus berfungsi seperti biasa. Tiada rampasan kuasa tentera atau perintah berkurung dilaksanakan.

Diktator kah? Fikir-fikirkanlah.

YB. DATUK DR. MARZUKI MOHAMAD 
Ketua Setiausaha Sulit YAB Perdana Menteri – HARAKAHDAILY 17/1/2021

- Advertisement -