Hari Quds Antarabangsa, Jumaat terakhir Ramadan

Hari Antarabangsa Quds 2024 bakal diraikan dalam bulan Ramadan kali ini pada Jumaat ini, 5 April 2024. (FOTO: Tehran Times0
- Advertisement -

KUALA LUMPUR: Bulan Ramadan yang mulia berkait rapat dengan mengenang salah satu krisis tertua yang melanda Asia Barat dan seluruh dunia Islam pada ketika ini – bumi Palestin.

Kedutaan Iran di Malaysia dalam satu kenyataan berkata, disebabkan isu Palestin sangat penting, justeru Jumaat terakhir pada bulan Ramadan telah diisytiharkan sebagai Hari Quds Antarabangsa oleh pengasas republik Islam Iran, Allahyarham Ayatollah Khomeini.

“Merujuk kepada pembunuhan beramai-ramai atau genosid yang berterusan di Semenanjung Gaza yang meragut lebih 33,000 penduduk Palestin sejak 7 Oktober 2023, yang menyaksikan Zionis Israel telah merobohkan kediaman, masjid dan hospital, maka banyak negara di seluruh dunia telah bangkit mengutuk kekejaman rejim Zionis Israel.

- Advertisement -

“Penduduk global berdemonstrasi menyokong rakyat Palestin yang tidak bersalah yang menjadi mangsa utama rejim apartheid Israel selama 75 tahun yang lalu,” ujar kenyataan itu.

Kenyataan itu menyatakan, demi mempertahankan hak rakyat Palestin untuk memiliki negara merdeka di tanah air mereka, menegakkan Hari Quds Antarabangsa adalah sumbangan besar bukan sahaja oleh umat Islam di seluruh dunia, tetapi juga keadilan mencari orang yang menyokong logik Might of Right terhadap sifat kejam penjajah perang yang kewujudannya adalah berdasarkan keganasan dan ketakutan.

“Pembunuhan beramai-ramai semasa terhadap rakyat Palestin adalah penindasan sistematik dan diskriminasi institusi, tindakan tidak berperikemanusiaan dan lain-lain penyalahgunaan hak asasi,” tegas kenyataan itu.

“Pada Hari Quds Antarabangsa, umat Islam di seluruh dunia menyatakan solidariti mereka dengan Palestin dan menentang pendudukan wilayah Palestin yang dirampas secara haram dan paksa oleh rejim apartheid Israel.

“Hari Quds bukan semata-mata bertujuan untuk mengisytiharkan sokongan kepada rakyat tertindas yang telah dihalau dari tanah dan kediaman mereka, tetapi telah menjadi simbol menentang keangkuhan zionis dan menegakkan maruah manusia, demi mempertahankan hak negara Palestin yang tidak dapat dinafikan kerana memiliki identiti mereka,” tambah kenyataan itu.

Menurut kenyataan itu lagi, Hari Quds Antarabangsa tidak terhad kepada umat Islam, kerana semua pencari kebebasan di dunia menyertai perhimpunan untuk menunjukkan solidariti dengan saudara-saudara mereka yang tertindas di Palestin. 

“Perpaduan sedemikian meningkatkan tekanan ke atas rejim penjajah Israel dan akhirnya akan memaksa mereka untuk bertanggungjawab atas jenayah mereka terhadap Palestin.

“Justeru, Hari Quds Antarabangsa menyeru kepada perpaduan umat Islam untuk menyokong negara Palestin dengan mesej yang kuat bahawa Palestin adalah dan akan menjadi isu utama dunia Islam dan kita bersama-sama mempertahankan hak Palestin,” ujar kenyataan itu. – HARAKAHDAILY 3/4/2024

- Advertisement -