Boikot KK Mart: Banyak isu guris hati umat Islam 

Shahir Adnan
- Advertisement -

KUALA LUMPUR: “Jangan normalisasikan tindakan ‘buat salah, kemudian minta maaf’. Sudah banyak isu sebegini berlaku dan mengguris hati umat Islam di Malaysia.

“Rakyat yang beragama Islam perlu menunjukkan sikap tegas dengan memboikot KK Mart supaya ia dijadikan pengajaran kepada pengusaha kedai lain.”

- Advertisement -

Itu penegasan yang diutarakan aktivis politik, Shahir Adnan dalam menggesa kerajaan melalui Kementerian Dalam Negeri (KDN) agar segera menggubal akta berkaitan sensitiviti agama dalam menangani isu stoking  berkalimah Allah yang masih lagi tular di media sosial ketika ini.

Beliau juga menyokong cadangan Pengerusi Lajnah Hal Ehwal Konsumer dan Kepenggunaan PAS, Ir. Ts. Khairil Nizam yang sebelum ini dalam kenyataan menggesa agar Kementerian Perdagangan Dalam Negeri dan Kos Sara Hidup (KPDN) dan Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (JAKIM) agar menggubal peruntukan undang-undang dalam Akta Perihal Dagangan 2011 dengan memperketatkan peruntukan berkaitan penjualan barangan melibatkan sensitiviti agama Islam

“Kementerian Dalam Negeri (KDN)  perlu bertindak proaktif, bukan reaktif. Nama Allah SWT di tempat tidak sepatutnya, jadi perlu disita barang (stoking berkalimah Allah)  tersebut. 

“Kementerian terbabit  perlu menggubal akta berkaitan sensitiviti agama. Nama Allah SWT, Rasulullah SAW.

“Kerajaan Madani seharusnya menjaga hati rakyat Malaysia, dan isu berkaitan kaum dan agama perlu dihindari, terutama ketika bulan Ramadan,” katanya. – HARAKAHDAILY 19/3/2024

- Advertisement -