Masjid Andalusia tarikan terbaharu di Kelantan

Keindahan dan keunikan Masjid Andalusia dari udara kelihatan seolah-olah berada di Turkiye. (FOTO: Facebook@InfoBanjirKelantan)
- Advertisement -

KOTA BHARU: “MasyaAllah.. Comel molek (indah sungguh) pandangan dari atas di Masjid Imanul Fa’izin Padang Kala Melor, Kota Bharu Kelantan ini.”

Itu ulasan yang dibuat dalam paparan Facebook@Ambo Oghe Kelate mengenai Masjid Imanul Fa’izin atau dikenali sebagai Masjid Andalusia yang terletak di Jalan Pasir Puteh, Kampung Padang Kala, Melor, yang terletak hanya kira-kira 17.1 kilometer dari Kota Bharu.

- Advertisement -

Sementara, paparan TikTok@ghoyaklate pula menyamakan masjid yang mula dibuka kepada orang ramai bermula 1 Ramadan (Selasa, 12 Mac) tahun ini, seumpama Taj Mahal di India.

Mula dibina pada tahun 2020, dari luaran ia kelihatan seperti masjid yang dibina di tanah Arab ataupun Turkiye yang dicirikan terutamanya oleh pintu gerbangnya yang gah, serta dilengkapi  lebih 100 kubah besar dan kecil berwarna putih yang menyerlahkan keunikan dan kecantikannya.

Dihasilkan dengan kos mencecah RM17 juta, menurut Facebook@MenarikKelateKito, masjid ini adalah inspirasi daripada Masjid Sheikh Zayed di Abu Dhabi, Emiriah Arab Bersatu (UAE).

Dekorasi dalamannya masjid yang dimiliki oleh Pengarah Urusan Andalusia Travel & Tours (Andalusia), Ibrahim Mat Sin ini tidak kurang memukau visual dengan marmar pada lantai dan dinding masjid seolah-olah berada di Turkiye.

Sudah pasti masjid ini bakal menjadi salah satu destinasi terbaharu tarikan pelancong untuk berkunjung ke Kelantan, bersesuaian dengan Tahun Melawat Kelantan 2024 (TMK 2024). – HARAKAHDAILY 14/3/2024

- Advertisement -