Kerjasama persekutuan-negeri; hadkan seteru politik  

Sultan Kedah, Al Aminul Karim Sultan Sallehuddin Sultan Badlishah dan Sultanah Kedah Sultanah Maliha Tengku Ariff.
- Advertisement -

ALOR SETAR: Kerajaan Persekutuan perlu mewujudkan saluran kerjasama bersama kerajaan negeri agar peranan negeri dalam arus pembangunan nasional dapat diberi perhatian.

Bertitah pada pembukaan Sidang Dewan Undangan (DUN) Kedah, di Wisma Darul Aman, hari ini, Tuanku Sultan Kedah, Al-Aminul Karim Sultan Sallehuddin ibni Almarhum Sultan Badlishah, mahukan suara negeri khususnya dalam aspek pembangunan didengari di peringkat persekutuan.  

- Advertisement -

“Matlamat penubuhan negara persekutuan, selain membolehkan negeri-negeri secara bersama mengharungi cabaran geopolitik, juga melibatkan pembangunan ekonomi melalui prinsip perkongsian sumber secara adil. 

“Oleh itu, bagi memastikan Persekutuan Malaysia yang mengamalkan sistem demokrasi berfungsi dengan baik, perbezaan politik perlu diraikan dan perseteruan politik perlu dihadkan,” titah Baginda.

Dalam masa yang sama, Baginda yakin dan percaya dengan kematangan Menteri Besar, Dato’ Seri Muhammad Sanusi Md Nor selain kewibawaan pemimpin di peringkat kerajaan Persekutuan agar perkara itu dapat dilaksanakan.

“Tanpa kesepakatan antara negeri dan persekutuan, Malaysia tidak ubah seperti ‘House of Cards’ nampak gah, namun goyah,” tambah Baginda.

Mengulas lanjut, Tuanku Sultan juga menzahirkan ucapan tahniah kepada Menteri Besar serta Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) atas kejayaan pada Pilihan Raya Negeri (PRN) yang lalu.

Titah baginda, ini merupakan ‘titah diraja sulung’ untuk penggal pemerintahan kerajaan negeri yang baharu, maka sebagai raja pemerintah, baginda bertanggungjawab meletakkan batu asas di tempat yang betul. 

“Kuasa Dewan dalam menggubal undang-undang adalah meliputi perkara yang termaktub dalam Senarai Negeri dan Senarai Bersama Perlembagaan Persekutuan. 

Sebagai tambahan, menurut Perkara 77 Perlembagaan Persekutuan, Dewan ini juga berkuasa untuk menggubal undang-undang bagi segala perkara yang tidak dinyatakan secara satu persatu di bawah mana-mana senarai dalam Jadual Kesembilan.

“Oleh itu, di bahu ahli ADUN sekalian diletakkan harapan besar untuk membela, membangun dan menjaga hak negeri. Maka, beta berharap agar asas itu difahami dan jangan menyimpang dari matlamat asal. 

“Untuk menjadi seorang penggubal undang-undang yang berwibawa, ADUN-ADUN harus turun padang menyelami masalah rakyat dan terbuka mendengar pandangan mereka,” titah Baginda. – HARAKAHDAILY  4/3/2/24

- Advertisement -