Di sebalik kelibat ‘Semut Merah’ di Muktamar PAS 

Ada cerita menarik di sebalik pengorbanan barisan Semut Merah yang menjalankan tanggungjawab di Muktamar PAS tanpa mengira siang, malam, panas atau hujan.
- Advertisement -

ALOR SETAR: Di sebalik berlangsung Muktamar PAS, tidak lengkap tanpa kelibat petugas -‘semut merah’ yang sentiasa siap siaga menjalankan tugas.

Saban waktu, tanpa mengira siang, malam, panas mahupun berhujan, mereka tetap tekad menjalankan tanggungjawab.  

- Advertisement -

Pengarah Jabatan Amal Malaysia (JAM), Nooraidil Putra Wahid berkata, katanya seramai 335 anggota digerakkan pada Muktamar Tahunan PAS di Idea Convention Centre (IDCC), Shah Alam, bermula 18 hingga 22 Oktober lalu. 

“Semua anggota yang terlibat datang dari seluruh negara kecuali Sarawak. Kalau perwakilan, pemerhati, urusetia serta petugas lain, nyaman berada di dalam dewan berhawa dingin, JAM sanggup merentas hujan dan panas demi tugasan tanpa dibayar. 

Kehadiran Semut Merah di Muktamar PAS melancarkan perjalanan upacara termasuk aspek kawalan trafik.

“Tanpa upah, anggota JAM berkhidmat penuh di beberapa bahagian yang ditentukan seperti keselamatan, parkir, trafik dan lalu lintas, kecemasan (medik), rescue (penyelamat), dapur sajian dan semboyan (komunikasi). 

“Tugasan yang lengkap di bahagian yang terlibat membantu melicinkan perjalanan muktamar sama ada berkaitan keselamatan pemimpin mahupun orang ramai.

“Terima kasih kepada semua yang memberi kerjasama dengan anggota JAM. Mungkin ada kalanya kami dilihat garang dan tegas tetapi semua itu bertujuan untuk membantu melancarkan perjalanan program,” ujar Nooraidil. 

Barisan Semut Merah datang dari semua negeri di Malaysia, kecuali Sarawak.

Tambah beliau, kelazimannya tanpa mereka (JAM) lalu lintas, parkir dan lain-lain akan berlaku kucar-kacir apabila program besar berlangsung.

“Ibarat polis, mereka menjadi pembantu kepada orang ramai melancarkan perjalanan program. 

Justeru, hargailah mereka walaupun kewujudannya hanya satu juzuk dari keseluruhan lajnah yang ada dalam PAS namun peranannya sangat besar serta menyeluruh,” katanya. – HARAKAHDAILY 24/10/2023

- Advertisement -